![історики](/sites/default/files/styles/width_862/public/2023-06/%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_viber_2023-06-01_13-32-40-662.jpg?itok=QckJtPv_)
Дитинство вважають найпрекраснішою порою в житті людини. Це безтурботний час, коли головне завдання полягає у відвідуванні дитячого садочка, школи, спілкуванні з однолітками, засвоєнні нового та цікавого.
Але, на превеликий жаль, війна, яка прийшла на українську землю, калічить людей і їхні долі, змушуючи залишати рідні оселі, зазнавати розлуки з рідними та страждати через втрату близьких. Діти змушені бачити вибухи ракет, кров і насильство. Війна спричинила одне з наймасштабніших переміщень дітей із часів Другої світової війни.
![історики](/sites/default/files/inline-images/%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_viber_2023-06-01_13-33-08-707.jpg)
Із огляду на це важливе вивчення того, як і чим живуть українські діти в умовах війни. Ось чому нинішнє дослідження групи соціологів Волинського національного університету імені Лесі Українки – про те, як сприймають війну діти. Як постає війна, надії на перемогу та мир у свідомості маленьких українців.
Презентація результатів дослідження була приурочена до Міжнародного дня захисту дітей. Усім студентам, які взяли участь у презентації, пропонували долучитися до формування колажу під назвою «Образ дитинства».
Метод проведення дослідження – контент-аналіз (аналіз змісту) волинських ЗМІ й інтернет-видань, мета якого полягала у представленні образу дитини та дитинства (перша хвиля (до повномасштабного вторгнення), травень 2021 р.) й вивченні образу війни очима дітей (друга хвиля, травень 2023 р.).
![історики](/sites/default/files/inline-images/%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_viber_2023-06-01_13-33-08-802.jpg)
Перша хвиля була спрямована на вивчення та представлення образу дитинства, того, якими є сучасні діти, як вони постають в очах дорослих. Для контент-аналізу було обрано інформаційні ресурси Волинської області: газети «Волинь», «Вісник», інтернет-видання «ВолиньPost» й ін. Проаналізовано публікації за 2019 р. і січень–травень 2020 р. Загалом – понад 20 тисяч.
Якщо згрупувати інформацію про представлення дітей, дитинства у газетах й інтернет-виданнях, то можемо виокремити такі основні напрями: 1) талановиті діти; 2) проблеми дітей; 3) насильство над дітьми; 4) будинки сімейного типу, усиновлення; 5) проблеми дитячої освіти; 6) досягнення дитячої освіти; 7) здоров’я дітей; 8) діти й благодійність; 9) дитинство з негативним відтінком; 10) діти – це радість і щастя.
В умовах війни виокремлено такі основні показники: 1) міграція дітей (за оцінками ООН, 4,5 млн українських дітей змушені були залишити свої домівки, з них 2 млн були вимушені виїхати за кордон, а ще 2 млн переїхали у безпечніші області); 2) мрії дітей в умовах війни; 3) соціальне самопочуття дітей; 4) культурно-мистецькі та спортивні заходи, в яких діти й школярі беруть участь; 5) патріотичне та християнське виховання; 6) волонтерська діяльність дітей.
Війна ототожнюється в свідомості дітей зі смертю, загибеллю дітей, суцільними руйнуваннями; ситуацією, коли «зло прагне панувати та підкорити собі світ».
Найбільше очікування і мрія дітей – перемога, «щоб війна закінчилася і в Україні настав мир», бажання повернутися додому, до звичного стилю та способу життя. Ті, чиї батьки служать у лавах ЗСУ, чекають повернення тата з перемогою з війни. Серед пріоритетних бажань – прагнення вільно подорожувати Україною. Загалом діти з надією дивляться у майбутнє й упевнені в перемозі України.
Ольга КУЗЬМУК,
Валентина ЛЮБЧУК,
доценти кафедри політології
та публічного управління,
кандидати соціологічних наук