Резюме – це документ, що дає роботодавцю коротку, позитивну й достовірну інформацію про кандидата на вільне робоче місце та служить основою для запрошення на співбесіду. Мета резюме – зацікавити роботодавця у кандидатурі претендента на вакансію. Резюме складається для кожного конкретного випадку. Резюме завжди подається із супровідним листом, де висловлюється Ваше бажання отримати те чи інше місце та пояснюється, чому саме Ви підходите на цю вакансію.
Резюме можна використати:
- як джерело інформації для заповнення форм та анкет;
- як лист-звернення з метою отримання роботи;
- під час розмови по телефону з роботодавцем;
- як допоміжний засіб при підготовці до співбесіди;
- як перелік досягнень, який підвищує самооцінку.
Чи існує стандарт написання резюме?
Єдиного стандарту написання резюме не існує, але зазвичай у ньому потрібно вказати наступне: ціль, освіта, досвід роботи, професійні навички, нагороди, особисті дані, рекомендації. Не рекомендується писати резюме від руки. Резюме краще складати так, аби текст помістився на одній сторінці. Максимум – на двох формату А4. Використовуйте білий папір найвищої якості. Всі аркуші тексту мають бути бездоганно чистими.
ТИПИ РЕЗЮМЕ
Розрізняють три основних типи резюме:
- Хронологічне: досвід роботи, освіта тощо вказуються у зворотному хронологічному порядку (тобто, починаючи з останнього місця роботи); коротко опишіть ваш досвід, підкреслюючи досягнення та навички.
- Функціональне: інформація подається за „тематичними групами” (наприклад, лідерські якості/керівні посади, організаторські здібності, професійні досягнення), що мають безпосереднє відношення до роботи; вкажіть, чого ви очікуєте від роботодавця. Дати не подаються, щоб підкреслити ваш досвід, а не послідовність подій.
- Комбіноване: складається з двох частин – опису досвіду за „тематичними групами” та короткого опису в хронологічному порядку досвіду роботи, освіти тощо. Таке резюме дозволяє вам підкреслити досвід, що безпосередньо відповідає реальній позиції і вимогам реального роботодавця.
Як скласти резюме?
“Кожну справу виконуй
як останню у своєму житті”
(Марк Аврелій)
Гарне резюме – один із найефективніших засобів пошуку роботи.
Варто пам’ятати про три визначальні моменти:
- Ви маєте тільки один шанс досягти успіху за допомогою резюме – в той момент, коли його читають уперше. Зазвичай на перегляд резюме витрачають не більше 2-3 хвилин. Якщо вам не вдалося привернути увагу – отже, резюме не спрацювало.
- Під час складання резюме дотримуйтеся принципу вибірковості. Інформацію для такого документа належить відбирати, виходячи з його цільового призначення. Іншими словами, в резюме потрібно вміщувати стислі дані саме з тих ділянок вашого досвіду, що є вагомими для посади, на яку ви претендуєте. Наприклад, якщо ви провадили наукові дослідження і надавали фахові консультації, то в резюме, яке подаватимете для отримання роботи в торгівельній сфері, не варто перелічувати ваші наукові праці. Краще подати перелік тих конкретних навичок та знань, які ви набули, надаючи консультації.
- Вдале резюме може стати приводом до інтерв’ю, тобто особистої зустрічі з роботодавцем чи його представником, утім, це ще не гарантує отримання роботи. Ваша мета така: домогтися, щоб людина, яка читатиме ваше резюме, захотіла зустрітися з вами особисто.
Головні вимоги до стилю написання резюме: лаконічність, конкретність, активність (ніколи не пишіть “брала участь”, “надавала допомогу” тощо, бо тоді складається враження, що ви надавали тільки разові послуги), чесність. Уникайте вживання займенника “я”.
Резюме складається з таких блоків:
- Ваше ім’я, адреса, номер телефону (разом із кодом міста), дата народження.
- Мета.
- Досвід роботи.
- Освіта.
- Додаткова інформація.
- Рекомендації.
Тепер розглянемо окремі пункти резюме
Ім’я та прізвище. Виділіть ваші ім’я та прізвище жирним або великим шрифтом. Коли документів дуже багато, роботодавець не повинен довго розшукувати у суцільному потоці тексту ім’я кандидата. Краще спочатку писати ім’я, а потім прізвище та по-батькові.
Координати. Тут вкажіть номер телефону, за яким вам можна зателефонувати. Зовсім не обов’язково вказувати свою домашню адресу.
Мета. (не обов’язково, але бажано): короткий опис посади, на яку ви претендуєте (не більш як 4 рядка, краще 1-2). Часто ті, хто складає резюме, не бажають обмежувати себе певною конкретною посадою, тому не вказують її. При цьому варто пам’ятати, що мета не має бути надто розпливчастою та загальною. Рекомендується все-таки готувати резюме для кожного окремого випадку, а не розсилати розмножені копії. Наголос, зроблений на конкретній посаді (чи двох) значно заощаджує час і зусилля роботодавця.
Досвід роботи пишеться у зворотній хронологічній послідовності. Вкажіть посаду, найменування та місцезнаходження організації, дати початку ті завершення роботи, а також короткий опис ваших посадових обов’язків та досягнень. Можна включити дані про тимчасову роботу, виробничу практику, якщо вони перегукуються з метою резюме. Якщо таких місць роботи було багато, розділіть цю частину на два підпункти – „Професійний досвід” та „Досвід іншої роботи”.
У розділі “Освіта” потрібно перелічити всі навчальні заклади, які ви закінчили або навчаєтесь зараз (крім середньої школи), факультети та отримані спеціальності. Випускникам та студентам цей розділ належить вміщувати перед попереднім, оскільки тут досвід роботи, якщо він і є, важить менше. Можна повідомити про відзнаки, підкреслити ті вивчені дисципліни, які відповідають посаді, на яку претендуєте.
Розділ “Додаткова інформація” може містити такі відомості: знання мов, вміння користуватися комп’ютером, ділові риси, наявність прав водія, членство в професійних організаціях тощо. Хобі варто згадувати лише тоді, коли воно тісно пов’язане з бажаною роботою.
У переліку ділових рис достатньо вказати три-чотири, що є найвагомішими для сподіваної посади.
Фразу “рекомендації буде надано на вимогу”, звісно, можна вміщувати лише в тому разі, якщо ви справді маєте такі рекомендації!
Професійні навички. Недостатньо написати „Вмію друкувати, керувати автомобілем”. Вкажіть швидкість, з якою друкуєте, та категорію посвідчення водія. Якщо йдеться про навички роботи на комп’ютері, зазначте, які саме пакети програм знаєте. Не треба писати „Мови не знаю, але маю велике бажання її вивчати” Резюме – це опис ваших досягнень, а не планів і мрій.
Наостанку перевірте ваше резюме: попросіть когось, хто добре знає мову, якою написане резюме, перевірити текст. В описі теперішньої роботи вживайте дієслова теперішнього часу, наприклад, „працюю”, „проектую”. Відповідно, вказуючи минулі місця праці, оперуйте дієсловами минулого часу.
Будьте послідовними: якщо ви хоча би раз використали якесь скорочення, використовуйте його в усьому резюме (але краще наводити всі назви повністю). Уникайте довгих фраз і дуже складних слів. Чітко виділяйте потрібні заголовки. Подбайте, аби ваше резюме було оформлене в одному стилі та однаковим шрифтом. Вибирайте стиль, який легко сприймається (великі поля, читабельний шрифт, достатня відстань між рядками тощо). Дуже важливо розмістити ваше резюме на одній сторінці (щонайбільше – на двох). Ви маєте бути певні, що зможете підтвердити всю інформацію, яку подали в резюме.
Перед тим як подавати своє резюме, зателефонуйте чи зайдіть до організації (фірми, компанії) і з’ясуйте, на чиє ім’я ви можете надіслати резюме та супровідний лист. Спитайте також, у який спосіб це краще зробити – скористатися поштою, факсом чи занести особисто.
Передавши резюме та супровідний лист, зателефонуйте до організації, щоб переконатися, чи надійшли ваші документи до тієї особи, якій ви їх переадресували. Якщо ви розмовляєте з відповідальним працівником, то варто попросити про призначення інтерв’ю (співбесіди) – для більш детальної розмови про вашу кваліфікацію. Якщо на ваше прохання відгукнулися, погоджуйтеся на час співбесіди, зручний для особи, до якої ви звернулися.
15 ПРАВИЛ СКЛАДАННЯ РЕЗЮМЕ:
- Резюме повинно мати чітко окреслену структуру, інформація має бути викладена зрозуміло та чітко. Роботодавець має витратити мінімум часу на ознайомлення з вашим резюме та прийняття рішення стосовно вас. Текст має бути написаний так, аби ваші ключові здібності, досягнення та досвід привертали увагу до себе в першу чергу.
- Резюме має бути оформлене вірно. Під час читання увага не має розпорошуватись. Необхідно поєднувати акуратні проміжки, рівні поля і не нехтувати абзацами. Друкувати резюме краще на лазерному принтері – тоді ваш документ буде виглядати більш презентабельно.
- Резюме має бути коротким. Оптимальний обсяг – одна сторінка. Детально зупиніться на вашому досвіді впродовж останніх 3-5 років. Думки викладайте грамотно, уникайте другорядних подробиць.
- Резюме має бути добре продуманим. Його зміст має повністю відповідати напрямку тієї роботи, на яку ви претендуєте. Якщо ви можете обіймати кілька посад, відсилайте кілька резюме.
- Резюме має бути доказовим. Наведіть результати вашої останньої роботи, використовуючи числа та проценти; продемонструйте реальний результат вашої діяльності.
- Резюме має бути точним. Уникайте узагальнень та непотрібних визначень.
- Резюме має бути акуратним. Робіть наголос на вашому позитивному досвіді, не вихваляйтесь і не заговорюйтесь.
- Резюме має бути зовнішньо привабливим. Використовуйте якісний папір, бажано білого чи кремового кольору. Шрифт має бути читабельним, зазвичай від 12 до 14 пунктів.
- Резюме має бути простим. Не захоплюйтесь графічними малюнками, химерними рамками, віньєтками та іншими надмірностями. В жодному разі не обтяжуйте текст абревіатурами, які, до того ж, можуть бути незрозумілими для роботодавця. Назви навчальних закладів, міст, підприємств тощо пишіть повністю.
- Резюме має бути енергійним. Використовуйте дієслова, що характеризують завершену дію і відображають ваш досвід: налагодив, організував, влаштував тощо.
- Резюме має бути коректним. Послуговуйтесь короткими фразами та не захоплюйтесь довгими словосполученнями. Використовуючи (якщо це необхідно) специфічні технічні терміни, подбайте про те. Щоб вони були зрозумілими для неспеціаліста.
- Резюме має бути бездоганним. Не покладайтеся цілковито на комп’ютерний редактор. Обов’язково перечитайте текст резюме вголос після його написання, аби переконатися у відсутності помилок та двозначностей.
- Резюме має бути читабельним. Пам’ятайте, що нерозбірливе резюме найчастіше залишається непрочитаним.
- Резюме має бути офіційним. Не перевантажуйте його даними особистого характеру, а саме: відомостями про родичів, ваші вагу, зріст та здоров’я. За жодних умов не долучайте до резюме ваше фото (крім тих випадків, коли цього вимагає роботодавець).
- Резюме має бути завершеним. Працедавці дуже добре розуміють, що коли затребують рекомендації, ви маєте їх надати. Тому фразу “Рекомендації буде надано на вимогу” в кінці резюме пишіть лише тоді, коли такі рекомендації ви дійсно маєте.
Зверніть увагу на те, чого не потрібно вміщувати в резюме:
- всієї вашої трудової біографії. Вашого потенційного працедавця цікавлять тільки останні 3-5 місць роботи впродовж приблизно 5 останніх років;
- ваших фізичних даних;
- вашої приватної біографії;
- причин, з яких ви залишали роботу;
- вимог до заробітної платні;
- імен осіб, які дають вам рекомендацію (підготуйте цей список: він може знадобитися на співбесіді).
Супровідний лист – це лист, який надсилається разом з документами, найчастіше він додається до резюме. В Україні практика надсилання супровідного листа тільки набуває популярності, у Європі ж це є загальноприйнятим правилом ділової етики.
Незалежне дослідження, проведене нещодавно в США Компанією Robert Half International. показало, що 60 % керівників вважаюсь супровідний лист не менше важливим, ніж саме резюме.
Принципи написання супровідного листа:
- Він повинен бути стислим, але при сконцентрованій формі привернути увагу до Вас і показати Вашу цінність для роботи, на яку претендуєте.
- Супровідний лист прийнято писати на ім'я конкретного співробітника компанії, в яку Ви звертаєтесь.
- Він повинен бути стислим, але при сконцентрованій формі привернути увагу до Вас і показати Вашу цінність для роботи, на яку претендуєте.
- Другий абзац присвятіть опису свого досвіду і кваліфікації. Ви повинні зацікавити читача. Коротко опишіть фахові успіхи і результати Вашої трудової діяльності, Поясніть (якщо необхідно) ті аспекти резюме, що недостатньо очевидні і які можливо, можуть свідчити не у Вашу користь.
- Зв'яжіть свій попередній досвід із вимогами роботодавця: повідомте читачу, які особливі якості своєї особистості Ви могли б проявити на роботі.
Зразок супровідного листа студента
Доброго дня!
Мене звати Олексій Загородський. На сайті з пошуку роботи robota.ua я знайшов відкриту вакансію на посаду вебпрограміста й хотів би запропонувати вам свою кандидатуру.
Я студент 3-го курсу факультету інформаційних технологій і математики Волинського національного університету імені Лесі Українки, вчуся на спеціальності системного програміста. Досвіду роботи поки не маю, але останній рік займаюся розробкою сайтів та вебдодатків. Я маю знання та навички в програмуванні (вказати мови програмування), розуміюся в основах дизайну, та добре володію англійською мовою (рівень володіння мовою). Комунікабельний, працьовитий та здібний.
Так як я навчаюся, то зможу приділяти роботі 3–6 годин у день, працювати у вихідні дні, а з 4 курсу, планую перейти на заочну форму навчання. З вашою компанією я знайомий з 2020 року, побачивши деякі з ваших додатків на студентській науковій конференції. З того часу, я загорівся бажанням працювати у Вас у команді.
Прошу ознайомитися з моїм резюме, яке прикріплено до листа, а також із моїми роботами, які знаходяться за посиланням (web-адреса).
Чекаю на вашу відповідь.
З повагою, Олексій Загородський
Приклад супровідного листа
43000, Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Карбишева, 33, кв.15
25 листопада 2022 р.
п. Мазуру Петрові Васильовичу,
Менеджеру з персоналу Компанії ВСС,
43000, Волинська обл., м. Луцьк,
вул. Кравчука, 47
Шановний Петро Васильович!
Від вашого співробітника, Ігоря Петровича Сидоренко, дізнався про те, що у Вашій компанії є вакантна посада менеджера з маркетингу. Ігор Петрович загалом ознайомив мене із тим, у чому полягає ця робота, в результаті чого я прийшов до висновку, що можу принести значну користь Вашій компанії, працюючи на цій посаді.
У даний час я менеджер з маркетингу корпорації КУL. У мене прекрасні відносини з KYL, але, з огляду на свої фахові досягнення і сильні сторони, я прийшов до висновку, що мої ділові якості більше відповідають тій атмосфері підприємницького бізнесу, яка властива компанії ВСС.
Як буде видно з резюме, що прикладається до цього листа, широкий діапазон маркетингових функцій, які я виконував протягом усій своєї кар'єри, цілком відповідає сфері діяльності фірми ВСС, що поширилася останнім часом на 15 нових регіонів. Крім того, у мене є великий досвід у таких областях: спільна торгово-промислова реклама, регіональні просування продуктів, маркетингові дослідження ринку - тобто в тих сферах діяльності, що, як я припускаю, були б моїми основними посадовими обов'язками, якби я був прийнятий на роботу у Вашу компанію. Як може підтвердити Ігор Петрович, я надзвичайно старанний і відданий працівник, добре адаптуюся в будь-якому колективі.
Якщо у Вас є якісь питання, пов'язані з будь-яким аспектом моєї трудової біографії, можете звертатися до мене в будь-який зручний для Вас час. З задоволенням прийму пропозицію зустрітися з Вами і розповісти дещо більше про те, яку користь, на мою думку, я міг би принести Вашій фірмі.
Надзвичайно вдячний Вам за інтерес і увагу, виявлені до мого листа. Сподіваюся на відповідь на мою пропозицію. З повагою.
З повагою Греченко Володимир Іванович
Альона Хомюк