На днях у актовій залі факультету мистецтв відбулася феноменальна подія – вечір високого академічного вокалу, який усім присутнім подарували наші лучани (колишні й теперішні), оперні співаки – Сергій Бень (бас-баритон) – нині доцент кафедри історії, теорії мистецтв та виконавства СНУ імені Лесі Українки – та Олександр Бень (ліричний баритон)– нині соліст Південночеського театру опери і балету міста Ческе Будейовіце.
Інтрига зав’язалася ще до початку концерту. Для кожного по-різному: комусь цікаво було побачити і почути свого колишнього товариша і колегу, хтось уперше хотів зустріти справжнього оперного співака, хтось – відкрити по-новому свого викладача, хтось взагалі вперше зустрівся з високим академічним співом, а когось просто примусили відвідати концерт викладачі… І таких приводів було достатньо, тому що зала не могла вмістити всіх охочих. Насправді, все це своєрідна передмова, а справжня магія почалася, коли артисти вперше з’явилися на сцені – красиві, статні, інтелігентні.
Концерт розпочав Сергій: арія Лепорелло із опери В. А. Моцарта «Дон Жуан» і на контрасті – арія Кривоноса із опери К. Данькевича «Богдан Хмельницький». Перший вихід Олександра був присвячений німецькій романтичній музиці. Спочатку прозвучав піднесений романс поета-лицаря Вольфрама з опери культового німецького композитора, реформатора оперного жанру Ріхарда Вагнера «Тангейзер». Далі – музика Р. Шумана на вірші Г. Гейне – романс «Ich grolle dich» із вокального циклу «Dichterliebe», а також романс «In der Fremde» із вокального циклу «Liederkreis» на вірші Й. фон Ейхендорфа. Продовжує концерт трагічно-пристрасною каватиною Алеко з однойменної опери С. Рахманінова і викривально-пафосною арією про наклеп Дона Базиліо із опери «Севільський цирульник» Д. Россіні Сергій Бень. Міміка, жести, вишукана акторська гра доповнили музичне втілення образів гордого, мстивого й одинокого Алеко та підлого, хитрого вчителя музики Дона Базиліо. І знову на сцені Олександр. Свій виступ він розпочинає першим романсом Демона з однойменної опери А. Рубінштейна. Образ романтичного страждальця, створений маестро на сцені, був сповнений високої одухотвореної лірики. Твір П. Чайковського на слова О. Толстого «Серенада Дон Жуана» – повне перевтілення: на фоні бравурного ритурнеля з’являється образ зухвалого, але благородного героя-лицаря. Італійську тему продовжує арія Ріголетто з однойменної опери Д. Верді, яка сповнена психологічної насиченості та драматизму.
Друга половина вечора була присвячена кращим зразкам української музики. Розпочав її Сергій Бень. Тут прозвучали романс «Маленька балада» (муз. Ю. Мейтуса, сл. Р. Бернса, укр. переклад О. Пархоменко), «Явір і Яворина» (муз. О. Білаша, сл. Д. Павличка), українська народна пісня «У Києві на ринку» в обр. М. Лисенка, «Над горою місяць повен» (муз. О. Білаша, сл. С. Пушика). Твори класика української музики М. Лисенка прикрасили наступний вихід Олександра: арія Остапа з опери «Тарас Бульба»; романс на поезію Т. Шевченка «Мені однаково»; обробка української народної пісні «Задумав дідочок». З особливим трепетом і хвилюванням маестро виконав свої улюблені пісні – «Рідна мати моя», «Моя стежина» (муз. П. Майбороди, сл. А. Малишка) та «Дивлюсь я на небо» (муз. Л. Александрової, аранж. В. Заремби, сл. М. Петренка).
Фінальним акордом концерту стала сцена з опери-буфа Г. Доніцетті «Дон Паскуале» – дует Дона Паскуале (Сергій) і доктора Малатести (Олександр), в якому артисти продемонстрували високу вокальну майстерність, філігранну техніку, музикальність, ерудицію і артистизм.
Олександр Бень як дійсний європейський оперний співак у своєму виконанні поєднав принципи німецької та італійської вокальної школи. М’якість та еластичність звучання, відсутність горлового призвуку, глибоке дихання, збалансованість регістрів голосу – всі ці риси, властиві кращим італійським майстрам, притаманні й вокальній манері Маестро. Додайте до цього безкінечні градації у вимові слова, інструментальність звуковедення, майстерне володіння pianissimo – і ми отримаємо еталонну модель виконання як оперної, так і камерної музики.
Усі ці принципи у своїй педагогічній діяльності активно впроваджує Сергій Бень як доцент кафедри історії, теорії мистецтв та виконавства СНУ імені Лесі Українки, готуючи у своєму класі майбутніх оперних співаків. І хто знає, можливо, скоро на європейському олімпі з’являться його учні?!
VIVAT, БРАТИ БЕНІ!
Лариса ІГНАТОВА,
доцент факультету мистецтв
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело