На тлі пошуків нових методів, форм, способів і засобів донесення до студентів академічної інформації з психології в умовах пандемійно-змішаних варіантів освіти виокремлюються вдалі спроби нетипового підходу, який розробила й апробувала кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогічної та вікової психології Наталія Вічалковська. Нещодавно відкрите заняття зі студентами ІІ курсу факультету психології та соціології з дисципліни «Арттерапевтична реабілітація та експериментально-психологічний театр» викладачка провела у відкритому мистецькому просторі – артгалереї Фонду Ігоря Палиці «Тільки разом», що в центральному універмазі міста.
Одразу зауважимо, що за роки, без перебільшення, натхненної роботи в Університеті Наталія Калинівна власним коштом і надпотужними організаторськими здібностями облаштувала на факультеті цілу арттерапевтичну лабораторію. Завдяки цьому на заняттях студенти мають змогу користуватися фаховою літературою, мультимедійною дошкою та проєктором, ноутбуками, найсучаснішим психологічним інструментарієм (метафоричні карти, проєктивні психомалюнкові методики, інтерактивні іграшкові методики та техніки (все ж таки – арттрепатевтичний експериментально-психологічний театр)) й іншим обладнанням, яке вкрай важливе для практичної підготовки майбутніх психологів.
Однак, як ми зазначили вище, відкрите заняття відбулося у нетиповому й інноваційному ключі. Крім студентів, викладачки й інших членів кафедри запрошено слухачок Волинського Акме-Університету, а також… випадкових (правда, нечисленних) відвідувачів артгалереї.
Перед початком заняття виступив завідувач кафедри, доктор психологічних наук, професор Ярослав Гошовський, який коротко розповів про мистецькі виміри увіковічнення трансгенераційної пам’яті та непересічну значущість співпраці між різними поколіннями, особливо ж у процесі спільного творення мистецьких виробів. Професор зазначив, що заняття відбувається не лише як дуальне (другою співвикладачкою була знана в Луцьку педагогиня, координаторка (і «польова ректорка») Акме-Університету Катерина Маркевич). Це й поліфонія спільних креативних зусиль усіх присутніх, яким вдалося створити прекрасні мистецькі речі.
Упродовж заняття відбувалися творчі дискусії, презентація авторських проєктів і творів та їхнє психосемантичне інтерпретування. Зосереджені обличчя студентів випромінювали творчу надію й ентузіазм, своєрідно віддзеркалюючись у мудрому досвіді слухачок Волинського Акме-Університету.
Насичений різнобарвними кольорами та вишуканими формами психопростір артгалереї вселяв віру в перемогу добра, краси, України. А через високі панорамні вінка в імпровізовану аудиторію заглядали куполи собору…
Дарія ГОШОВСЬКА,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри педагогічної та вікової психології,
голова Волинського відокремленого підрозділу
Асоціації політичних психологів України