В умовах пандемії істотно змінилися форми навчання у закладах вищої освіти. Зважаючи на певні негативні аспекти онлайн-комунікації викладачів і студентів, варто зауважити і можливості, які з’явилися у зв’язку з цим у всіх учасників освітнього процесу.
Якщо раніше студенти спеціальності 027 «Музеєзнавство, памʼяткознавство» могли ознайомитися з фондами найбільших музеїв світу лише за допомогою віртуальних екскурсій, представлених на офіційних сайтах, то з використанням платформи Zoom вдалося реалізувати ідею безпосереднього спілкування з фахівцями галузі, знайомства з досвідом їхньої роботи з відвідувачами.
Про історію, діяльність Ізраїльського національного меморіалу Катастрофи і Героїзму 16 лютого 2021 р. студентам розповіла Ноа Сігаль – координатор освітніх семінарів для вчителів із країн Східної Європи Міжнародної школи вивчення Голокосту «Яд Вашем». Це одне з найвідоміших місць пам’яті у світі, яке щорічно відвідує понад мільйон осіб. Таким воно стало завдяки державній політиці пам’яті, а також копіткій праці тисяч однодумців, які демонструють приклад того, яким має бути ставлення нації до минулого, його вивчення, збереження, увічнення, як історія з найтрагічнішими її сторінками має бути включена у колективну й індивідуальну свідомість наступних поколінь. Це місце розташоване за тисячі кілометрів від Європи, зокрема й Волині, але водночас воно нерозривно пов’язане з історією, долями мільйонів євреїв, які жили на цих теренах упродовж століть.
Студенти дізналися про умови й етапи створення меморіалу, особливості концепції музею Голокосту «Яд Вашем» та її втілення в архітектурних формах, експозиційних залах; новітні практики роботи з освітніми групами, волонтерську роботу, форми фінансування установи, інформативну наповненість сайту. Ноа Сігаль звернула увагу, що саме емоції й емпатія працівниками музею визнані ключовими у комунікації з музейною аудиторією. Спілкування відбувалося українською мовою. Співробітники меморіалу працюють над тим, щоб до восьми мов, на яких представлена інформація на офіційному сайті, незабаром додати й українську.
Зустріч «Як створюється історична пам’ять: досвід ініціатив та проєктів» стала корисною не лише для студентів, але й для викладачів кафедри музеєзнавства, пам’яткознавства та інформаційно-аналітичної діяльності.
Валентина НАДОЛЬСЬКА,
доцент кафедри музеєзнавства,
пам’яткознавства та інформаційно-
аналітичної діяльності