Упродовж 4–5 квітня на факультеті психології відбувся тринадцятий науково-практичний семінар із міжнародною участю «Феноменологія депривації: психолого-педагогічний і теоретико-прикладний дискурс. Ремедіум 13», який щорічно проводить кафедра педагогічної та вікової психології. Захід, організований спільно з Мукачівським державним університетом, Папським католицьким університетом Парани (Бразилія, Курітіба), Волинським відокремленим підрозділом Асоціації політичних психологів України, об’єднав в очно-дистанційному режимі понад 80 учасників – викладачів-психологів, здобувачів освіти й стейкхолдерів.
У теоретичному модулі було висвітлено такі тематичні напрями: «Депривація як феномен: змістові, структурні та функціональні параметри», «Ревіталізація депривованої особистості упродовж онто- і соціогенезу в умовах воєнного/повоєнного часу», «Психологічна специфіка девіантної поведінки людини», «Актуальні проблеми психології».
Зазначимо, що окрема секція «Сучасна молода науково-психологічна генерація» (керівник – магістрант факультету психології (група Пс-51М) Василь Ковальчук, секретар – магістрантка факультету психології (група Пс-51М) Юлія Бондарєва) була відведена для наукових апробацій дослідницьких проєктів здобувачів освіти всіх трьох рівнів. До речі, здобувачі освіти другого освітнього рівня «Магістр» у режимі неформальної освіти мали змогу отримати за участь у семінарі та публікацію 9 балів із ОК «Психологія депривації».
У практичному модулі учасники семінару взяли участь у таких майстер-класах: «Застосування баламетричної апаратури у процесі психологічної допомоги дітям з обмеженнями психофізичного розвитку (доцент Дарія Гошовська), «Особливості психолого-педагогічного консультування в інклюзивному класі» (доцент Оксана Іванашко), «Аутогенне тренування у процесі надання ревіталізаційної допомоги дітям з особливими потребами» (доцент Михайло Коць), «Коучинг-технології в оптимізації мотиваційно-аксіологічних пріоритетів особистості» (доцент Анна Кульчицька), «Медіально-рефлексійний тренінг як засіб оптимізації психогенези депривованої особистості» (професор Ярослав Гошовський).
Учасники семінару мали змогу опублікувати свої доповіді у збірнику статей і тез «Психогенеза особистості: норма і девіація», а також отримали сертифікати про інтерактивне теоретико-прикладне онлайн-навчання.
Цікавим штрихом була презентація щойно надрукованої колективної монографії викладачів і здобувачів освіти кафедри педагогічної та вікової психології «Психологія ревіталізації: вікові та педагогічні виміри» (454 сторінки).
Семінар завершився, а експрес-опитування засвідчило, що в усіх учасників із Волині, Закарпаття, Бразилії домінантним своєрідним «вогнищем оптимального збудження» була світла мрія та віра у подолання ментальної депривації й перемогу нашого народу в екзистенційній війні проти московитської орди.
Ярослав ГОШОВСЬКИЙ,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогічної та вікової психології