![інтерв'ю](/sites/default/files/styles/width_862/public/2021-12/IMG_7267.jpg?itok=NqTnyi4y)
Університет – складний механізм, який об’єднує тисячі студентів і сотні їхніх наставників-викладачів, адміністративний персонал, які в сукупності працюють для кінцевої мети – підготовки якісних фахівців. Кожен структурний підрозділ робить свій внесок у розвиток закладу вищої освіти. Розв’язуючи локальні завдання, факультети працюють на загальноуніверситетський престиж.
Днями ми вирішили поспілкуватися з представницею одного з таких структурних підрозділів – деканом факультету інформаційних технологій і математики Світланою Яцюк. Роблячи півгодинну паузу у своїй роботі, Світлана Миколаївна розповідає нам, чим живе факультет, як студенти та викладачі адаптувалися до «дистанційки», про перемоги та подальші плани, співпрацю зі стейкхолдерами та багато іншого.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7143.jpg)
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7173.jpg)
– Восени виповнився рік, як вас обрали деканом факультету. Із яким настроєм, думками йшли на цю посаду?
– Думки були різні. Кожна людина обирає власні пріоритети в житті. Я розуміла, що очолювати факультет – це непросто. Потрібно стати лідером, щоб на тебе рівнялися, довіряли, а основне – господарем своєї справи. Зміни на факультеті однозначно повинні були відбутися. Життя ставить перед нами все нові та нові завдання. Виживати стає все важче та важче. Тому стояти на місті не можна. Повинні бути нові підходи до навчальної, наукової та міжнародної діяльності. Мені хотілося щось змінити і я подумала: «А чому б і ні?». Як уже говорила, факультет повинен розвиватися, але для цього потрібно дати йому якийсь імпульс, поштовх, упровадити щось нове. А роботи я не боюся. Тому із пропозицією ректора, хоча і з великими ваганнями, але погодилася.
– Вашу кандидатуру запропонував ректор. Не було побоювань?
– Ніхто не знає, що його чекає попереду. Звичайно, як і кожна людина, я переживала, чи вдасться реалізувати плани роботи, але є така приказка: «Вода і камінь точить». Тому, відкинувши усі страхи, намагаюся крок за кроком розвивати наш факультет. Хоча ще не все вдається, але я і мої заступники працюємо і намагаємося не підвести керівництво та викладачів, які проголосували за мене, бо дуже важливо не втратити їхню довіру і виправдати їхні сподівання.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7178.jpg)
– Що із задуманого вдалося виконати, а які плани ще не реалізували?
– Найперше – ми проаналізували конкурентоспроможність факультету й ухвалили комплекс заходів щодо її підвищення до міжнародних стандартів якості підготовки ІТ-фахівців, спеціалістів із кібербезпеки, учителів математики й інформатики. Також піднесли рівень партнерства та співробітництва з провідними вітчизняними та закордонними організаціями, підприємствами, установами, ЗВО – з лідерами в сфері кібербезпеки, інженерії програмного забезпечення, ІТ-технологій, математики. Це, зокрема, Міністерство оборони України (Управління інформаційних технологій), СБУ, НАН України, Національна поліція України у Волинській області, Інститут математики НАН України, Інститут прикладних проблем механіки і математики, Львівська політехніка, компанії SoftServe, InternetDevels, Ideil, ScorpionPulі. Цей перелік постійно розширюється.
Крім цього, значно покращилася матеріально-технічна база факультету. Разом із компанією InternetDevels відкрито лабораторію ІТ-технологій, яка обладнана найсучаснішою технікою та меблями, і лабораторію захисту інформації, яку ми практично укомплектували завдяки сприянню керівництва Університету. Організували зону відпочинку для студентів і викладачів (коворкінг).
Власними силами зробили ремонт частини коридору і до кінця цього навчального року плануємо закінчити іншу.
Змінили підхід до профорієнтаційної діяльності, виробили для себе неординарні напрями роботи. І це приносить результат! У 2020/2021 н. р. кількість студентів збільшилася на 20, а в поточному навчальному році – на 50.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7199.jpg)
– Який результат співпраці з різними установами, закладами?
– Завдяки такому напряму роботи ми розпочали удосконалення матеріально-технічної бази факультету, актуалізували зміст навчання та професійної підготовки професорсько-викладацького складу кафедр, а також тісно пов’язали освітні програми з компаніями й IT-асоціаціями.
– Розкажіть докладно про очолюваний вами підрозділ (кількість студентів, викладачів, зокрема професорів)?
– Навчаємо 440 здобувачів освіти. Їх готують 37 штатних викладачів, зокрема 2 доктори наук і 3 професори. Водночас наявні певні труднощі із залученням нових фахівців до роботи, але ми працюємо в цьому напрямі, знаходимо таких людей. Нещодавно взяли на роботу нашого хорошого студента, який працює в школі і вступатиме до аспірантури.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7212.jpg)
– На жаль, сьогодні точні спеціальності не користуються великою популярністю. Як вдається функціонувати факультету інформаційних технологій і математики?
– Тішить те, що фахівці, яких випускає наш факультет, затребувані. Мені постійно телефонують роботодавці з проханням про працевлаштування студентів на посади статистів, фінансових математиків. Фірми потребують працівників і цікавляться саме нашими студентами, бо ми готуємо висококваліфікованих спеціалістів. Якби було по-іншому, то таких запитів не було б.
Ми виграємо, бо у нашому регіоні практично немає закладів вищої освіти, які б готували математиків. А потреба у них гостро зростає. Організаціям і компаніям постійно необхідні наші фахівці, особливо вчителі математики та фінансові математики.
Факультет підготував плеяду кандидатів і докторів наук, які успішно працюють у різних закладах вищої освіти і наукових установах і ми з ними тісно співпрацюємо.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7254.jpg)
– У більшості студентів із дистанційним навчанням виникають проблеми. Студенти факультету інформаційних технологій і математики повинні почуватися за таких умов, як риба у воді. Чи все ж і в математиків й інформатиків виникають проблеми із «дистанційкою»?
– Щодо дистанційного навчання, то наші викладачі розробили практично всі дистанційні курси. І студенти, і викладачі адаптувалися до такого виду навчання. З одного боку, молоді подобається така система, але з іншого – усі дуже сумують за Університетом, прагнуть до спілкування й активного життя.
На відміну від студентів IT-напрямів, математикам трішки складніше, оскільки задачі, формули, доведення теорем потребують пояснень. Це інша специфіка – вивести формулу, побудувати математичну модель. Студентам потрібні консультації та живе спілкування з викладачем. От зараз бачите, що в коридорі є студенти, які чекають викладача, щоб додатково проконсультуватися. Під час дистанційного навчання наші викладачі періодично проводять такі консультаційні заняття.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7242.jpg)
– Університет – це насамперед студенти, які формують його імідж. Як оцінюєте роботу студради? Як взаємодіє адміністрація факультету зі студентами?
– Робота студради на факультеті злагоджена та чітко організована. Адміністрація факультету всіляко сприяє та співпрацює зі студрадою. Ми завжди відкриті до нових ідей і впроваджень студентів. Усі заходи, які відбуваються на факультеті, зазвичай організовані спільними зусиллями студради та професорсько-викладацького складу. Сьогодні студрада запрацювала активніше. Маємо людей, які відповідають за певну ділянку роботи. Голова студради Назар Боліврук сприяє активній роботі, організовує різні заходи, налагоджує спілкування з деканатом. Я цьому тільки рада.
Прірви чи бар’єру в нас немає. Коли я тільки прийшла на цю посаду і ще не знала всіх студентів, то мені було важкувато, тим більше навчалися дистанційно. Але ми налагодили співпрацю. Студенти знають, що до мене можна звернутися в будь-який момент, пишуть мені у соціальних мережах, на корпоративну скриньку. Іноді бувають особисті питання, але я завжди відповідаю, намагаюся порадити чи допомогти.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7224.jpg)
– Як щодо наукової діяльності на факультеті?
– За підсумками рейтингів факультетів (профілі, афільовані з Університетом, сортування за Field-Weighted Citation Impact), факультет інформаційних технологій і математики займає 3 місце за кількістю публікацій у фахових виданнях, які входять до Scopus, і має h-індекс 9, Field-Weighted Citation Impact – 1,86.
Окрім того, співробітники факультету постійно виступають рецензентами наукових видань, беруть участь в атестації наукових кадрів (відгуки на автореферати дисертацій, опонування на захистах дисертацій тощо). Усі доктори наук, які працюють на факультеті – члени редколегій наукових видань. На факультеті успішно розвивається студентська наука.
Упродовж багатьох років діє студентське наукове товариство. Щомісяця відбуваються наукові засідання; із доповідями виступають студенти, а також провідні науковці факультету, які діляться досвідом наукової роботи, привертають увагу молоді до актуальних методик і методологій наукових досліджень. Позитивний аспект роботи студентського наукового товариства – постійний пошук сучасних шляхів організації наукового життя молоді; поєднання традиційних форм із новітніми способами подачі результатів досліджень; використання останніх досягнень у галузях математики, інформатики та кібербезпеки.
Студенти беруть активну участь у щорічних підсумкових наукових конференціях факультету й Університету, регіональних студентських наукових конференціях, регіональних і всеукраїнських конкурсах студентських наукових робіт, олімпіадах тощо. Двоє студентів нашого факультету стали лауреатами ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт.
Викладачі були організаторами, консультантами і членами журі різних наукових конкурсів. Усе це засвідчує належний рівень науково-дослідної роботи викладачів і співробітників факультету інформаційних технологій і математики.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7236.jpg)
– Ректор Анатолій Цьось разом із командою вибрали для розвитку Університету кілька векторів. Один із них – це впровадження елементів дуальної форми здобуття освіти. Якщо говорити про ваш факультет, то скільки студентів так навчається?
– Укладено договір про дуальну форму здобуття освіти з ІТ- компанією InternetDevels. Право так навчатися вибороли 8 наших студентів. Перевагою є те, що вони можуть працювати в новоствореній сумісній лабораторії на рідному факультеті. Плануємо укласти договори про дуальну форму здобуття освіти з іншими компаніями.
– Яким Ви бачите результат співпраці з InternetDevels?
– Студенти дуже задоволені впровадженням нових методів навчання, особливо з компанією InternetDevels. На жаль, для того, щоб працювати й одночасно навчатися, потрібно мати початкову базу. Тому не усі охочі навчатися за дуальною формою здобуття освіти змогли потрапити у сформовану групу. Підтягуватимуть свої знання і проходитимуть тестування наступного року.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7252.jpg)
– Наскільки важлива співпраця зі стейкхолдерами? Адже студенти випускаються, йдуть на «свої хліби»… А що дає ця взаємодія для факультету?
– Гаранти освітніх програм, викладачі постійно удосконалюють освітні програми з урахуванням пропозицій роботодавців, стейкхолдерів і здобувачів освіти. Це дає змогу комплексно підходити до реалізації програмних результатів навчання за тією чи тією освітньою програмою.
Наші викладачі навчаються та стажуються на фірмах, підприємствах й організаціях. Цей процес буде постійним, оскільки потрібно чітко знати вимоги до спеціалістів на ринку праці.
Наприклад, ми співпрацюємо з компанією «Нестле». Нам цікавий обмін досвідом щодо інформаційної безпеки та захисту інформації. Системний адміністратор дає багато корисних порад щодо закупівлі потрібної техніки, сучасного програмного забезпечення, облаштування лабораторій захисту інформації й ІТ-технологій. Запрошуємо роботодавців до нас у штат для читання лекційних і практичних занять. Вони задоволені від передачі знань молоді, а студенти отримують знання та чітко бачать їх практичне застосування.
– Ще одна конкурентна перевага Лесиного університету – навчання за програмою «Подвійний диплом». Які враження від такого навчання у студентів-математиків?
– Враження тільки позитивні. Це унікальна можливість для набуття досвіду здобувачів освіти. За цією програмою наразі мають змогу навчатися студенти усіх спеціальностей факультету.
Укладено договір із Гуманітарно-природничим університетом імені Яна Длугоша в Ченстохові та Краківською гірничо-металургійною академією. У Ченстохові студенти мають змогу навчатися за спеціальностями «Інформатика» та «Математика». Така система в нас діє із 2013 року. В її межах навчається близько 30 наших студентів. Це обмін досвідом із польськими студентами, інше бачення навчального процесу та системи освіти загалом.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7263.jpg)
– Візитівка Вашого факультету – дві новенькі лабораторії. Студенти люблять проводити тут час і заняття. Як виникла ідея їх створення і в чому їх особливість?
– На базі нашого факультету діють дві лабораторії – IT-технологій і захисту інформації. Обидва майданчики користуються популярністю в студентів, вони люблять тут проводити час. Лабораторію IT-технологій облаштувала компанія InternetDevels. Задум створити таку сучасну лабораторію виник ще торік улітку. Керівник InternetDevels Віктор Левандовський був зацікавлений у співпраці з факультетом. Це можливість готувати майбутніх фахівців для своєї компанії. Тому спільно з нашим керівництвом було вирішено створити ІТ-лабораторію на базі факультету інформаційних технологій і математики. Компанією InternetDevels зроблено сучасний ремонт, закуплено техніку та програмне забезпечення.
У цій аудиторії можуть одночасно працювати 12 студентів, використовуючи сучасну техніку та потрібну комплектацію до неї. Встановлені спеціальні столи з механізмом для підйому стільниць, аби регулювати зручну для себе висоту. Комп’ютери забезпечені операційною системою Linux і програмним забезпеченням для роботи з Drupal.
Лабораторію захисту інформації ми облаштували за сприяння керівництва Університету та стейкхолдерів. Цю лабораторію використовують студенти спеціальності 125 Кібербезпека та 122 Комп’ютерні науки.
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7182.jpg)
![інтерв'ю](/sites/default/files/inline-images/IMG_7276.jpg)
– Під час одного заходу Ви сказали, що викладачі, як батьки, радіють успіхам своїх дітей – студентів. Чи залишається такий зв’язок після закінчення навчання?
– Наші випускники, як практики, постійно долучаються до обговорення освітніх програм, до читання лекцій, є старшими наставниками для молодших колег, беруть участь у спільних заходах ФІТіМ. Створено асоціацію випускників, яка всіляко сприяє розвитку наукової, навчальної та профорієнтаційної робіт.
Спілкувався Андрій ПЕТРУШКО
Фото Дмитра БАЙДИ