28 березня в рамках тижня інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки у ляльковому театрі міста відбувся концерт пам’яті Небесної сотні інструментального квінтету «Містерія» Запорізького музичного училища імені П. Майбороди.
Колектив є неодноразовим лауреатом усеукраїнських та міжнародних конкурсів. Так, у 2012 році ансамбль завоював Гран-прі на Міжнародному конкурсі баяністів-акордеоністів, який щорічно відбувається у місті Ланчіано (Італія). У складі ансамблю грають викладачі училища: Ярослав Ревуцький (скрипка), Тетяна Шнайдер (віолончель), Олена Кагановська (фортепіано), Олександр Прилипко (бас-гітара), а також його директор, заслужений працівник культури України Сергій Пелюк (баян і аккордина).
Передусім вражає оригінальний склад квінтету – академічно-естрадно-народний, що вирізняє його з-поміж інших несподіваним тембральним звучанням, а також новаторсько-експериментальним мисленням. Маючи класичну музичну освіту, самі музиканти про свій колектив і музику говорять так: «Нам интересно выражать великие музыкальные темы в современном облике, по-своему трактуя возможности инструментов, составляющих ансамбль, а также смешивая средства музыкальной выразительности, различные жанры и стилевые направления... Наше отношение к музыке заключено в самом названии квинтета – “Мистерия”. Музыка – это одна из величайших тайн, которую можно познавать всегда и не познать до конца. Музыка – это таинство, в процессе которого меняемся мы – исполнители, наши слушатели и мир вокруг нас. Музыка – это чудо в современной повседневной жизни, пронизанной прагматизмом, спешкой и обыденными ценностями. Музицирование возвращает нас к восприятию жизни как чуда божьего творения, наполняя наши души восхищением и глубокой благодарностью».
І дійсно, присутні на концерті могли насолодитися містеріальним лірично-драматичним дійством, яке переважно складалося із творів відомого аргентинського композитора Астора П’яццолли. Астор П’яццолла, як відомо, був не лише майстром нового танго як композитор. Він був одночасно й реформатором, який умів руйнувати закостенілі форми, й істинним художником, здатним співвідносити свою творчість із тією музичною традицією, яку сам же і відкидав. Не втративши органічного зв’язку зі спадком танго, П’яццолла збагатив і розвинув його музику. Він у своїх кращих творах зумів торкнутися глибинних струн бутя, вивів на новий рівень концертного виконання музику повсякденного життя простих людей, не виходячи за межі її стилістики. Молодий бандонеоніст створив щось більше, ніж просто танцювальну музику. П’яццолла поклав початок тому, що сам же згодом назвав «великим перетворенням танго», присвятивши йому 50 років свого життя. Танго Астора П’яццолли не лише збагатилося класичною поліфонією, джазовими гармоніями, художніми прийомами, відкритими ще Стравінським, а й змінило сферу свого побутування. Танець із тісних майданчиків танцзалів виривається на велику концертну сцену. Так, танець повсякденності перетворюється в яскравого представника академічної музики – в т. зв. nuevo tango. Саме в цьому могли пересвідчитися слухачі концерту, в програмі якого прозвучали такі твори Великого Астора, як «Пролог», «Зима в Буенос-Айресі» із циклу «Пори року», «Oblivion», «Cмерть ангела», «Прощай, Ноніно» й ін.
Квінтет активно співпрацює із запорізьким композитором Дмитром Савенком, який створює прекрасні аранжування для специфічного складу ансамблю. В програмі концерту ми почули фугу Астора П’яццолли, прелюдію до якої написав саме Дмитро Савенко. Ще однією несподіванкою було знайомство з винятковим інструментом – аккординою, створеною спеціально для «Містерії» в Італії. На сьогодні такий інструмент єдиний в Україні.
Програма концерту була продиктована тими трагічними подіями, що відбулися в нашій країні. Втім, саме музика танго Астора П’яццолли передавала ті почуття, які сьогодні переживає кожен українець: нестерпний біль, гідність, любов, примирення і нескорений дух. Дякуємо «Містерії» за такий змістовний вечір-пам’ять і сподіваємося на нові зустрічі.
Лариса ІГНАТОВА,
доцент кафедри історії, теорії
мистецтв та виконавства
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело