Уже кілька років поспіль на факультеті психології та соціології Волинського національного університету імені Лесі Українки відбувається акція, зорієнтована на профорієнтаційну та соціальну активізацію учнів загальноосвітніх шкіл – конкурс наукових робіт старшокласників. Його мета – сприяння зростанню психологічної культури учнів як складника загальнолюдської культури особистості; надання змоги школярам навчитися висловлювати власну думку щодо актуальних суспільних проблем, спробувати свої сили в інтерактивних формах подання інформації.
Цьогоріч факультет психології та соціології запропонував старшокласникам тему, актуальну для нашого сьогодення, що стосується кожної людини, незалежно від її місця проживання, віку, статі, політичної орієнтації тощо: «Життя після пандемії коронавірусу: особистісний та суспільний виміри».
Безумовно, що не вистачало живого спілкування і школярам, адже хотілося безпосередньо почути їхні аргументи щодо того, яким вони бачать життя після пандемії. Але приємно, що старшокласники відзначили можливі зміни суспільного й особистісного характеру, звернули увагу на те, що «пандемія коронавірусу змінила кожного з нас». Це стосується і способу життя та поведінки з оточенням, окремих звичок, навіть зміни цінностей: «Торгові центри й до кризи переживали свої не найкращі часи, зараз вони взагалі на краю прірви. Це пов’язано не тільки з інтернет-продажами, які забрали людей із офлайн-магазинів, а й загалом із психологією покупців: ми стали відповідально та вибірково підходити до покупок». Серед позитивних речей – освоєння нових технологій, робота на комп’ютерних платформах Zoom, Skype, FaceTime.
Як зазначили учасники конкурсу, найбільша цінність – здоров’я в усіх його проявах: не лише як противага хворобі, але і як здоровий спосіб життя. Також одна з важливих проблем, на думку старшокласників, – негативні наслідки самоізоляції та надмірне занурення у віртуальний світ, використання Інтернету не лише для виконання професійних обов’язків, але і для компенсації живого спілкування. Чи не загрожуватиме це людству в майбутньому? Час покаже. Але вже у світі дедалі більших обертів набирає явище «digital detox», або ж «цифровий (чи «інформаційний) детокс», коли людина на певний період добровільно відмовляється від смартфона чи ноутбука, загалом від сучасних додатків.
Варто зазначити, що зміст есе конкурсантів відрізнявся своєю оригінальністю, всебічним аналізом, висвітленням саме власної думки. Відчувалося, що ця тема учнів хвилює, вони задумуються над тим, що буде далі, та яке місце вони займатимуть у цьому новому світі без пандемії й обмежень.
Завершився конкурс відзначенням переможців. Їм вручили сертифікати та подарунки. Серед переможців – учні 11-х класів шкіл Волинської області, які 2021 року завершують навчання і є потенційними абітурієнтами факультету психології та соціології Волинського національного університету імені Лесі Українки.
Валентина ЛЮБЧУК,
кандидат соціологічних наук,
доцент кафедри загальної і соціальної психології та соціології;
Тамара ДУЧИМІНСЬКА,
кандидат психологічних наук,
доцент, декан факультету психології та соціології