Завершення навчального процесу 2012/2013 н. р. для академічного хору інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки стало по-справжньому тріумфальним. Одразу дві вищі нагороди отримано на престижних хорових форумах України.
На І Всеукраїнському фестивалі-конкурсі хорового мистецтва, присвяченогому 150 річниці від дня народження Бориса Грінченка ми здобули звання «Лауреата І ступеня» у категорії «Хорові колективи» ВНЗ ІІІ–IV рівнів акредитації. Конкурс відбувся 24 квітня у концертній залі Київського університету імені Бориса Грінченка. У програмі виступів студентських хорових колективів України прозвучали твори української, зарубіжної класичної, духовної музики, обробки народних пісень та української хорової музики другої половини XX – початку XXI ст. Виступи оцінювало високоповажне журі на чолі очолюване видатним українським композитором, народною артисткою України, лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка, кавалером орденів Святого Володимира та княгині Ольги ІІІ ступеня, лауреатом Мистецької премії «Київ» імені Артемія Веделя Лесею Дичко. Наш колектив був також нагороджений спеціальним призом за краще виконання обов’язкового твору Д. Січинського на слова Б. Грінченка «Дніпро реве».
17 травня хор взяв участь у ІІІ Всеукраїнському фестивалі-конкурсі хорового мистецтва, присвяченому ювілею Героя України, уславленому диригенту, видатному музичному діячу маестро Анатолію Авдієвському. І знову найвища відзнака – диплом GRAND PRIX LAUREATE і спеціальний приз – медаль імені Костянтина Пігрова «За чистоту інтонації» солістці колективу Анні Зарицькій. Це дійсно був достойний виступ, не дивлячись на довготривалий переїзд і безсонну ніч.
Повертаючись у думках до концертно зали і пригадуючи виступ наших конкурсантів, усвідомлюю, яка важка і завзята праця вела їх до нинішніх завоювань. Беззаперечно, що одним із вирішальних чинників вдалого виступу є майстерно сформована конкурсна програма. Перший твір сучасного польського композитора Й. Свідера «Ave Maria» заполонив концертний простір ніжним молитовним зверненням до Діви Марії, своєрідним ангельським вітанням архангела Гавриїла, сказане ним Марії в момент Благовіщення. Другим твором прозвучав хор В. Тиможинського на слова Лесі Українки «Моя одинокая зірка». Так, колектив репрезентував і популяризував композиторську школу волинського краю. Третьою прозвучала українська народна пісня в обробці В. Грицишина «Фраїру, фраїру» (солісти Анна Зарицька й Інна Кириченко). І на завершення – «Заключне Купало» із фолькопери «Цвіт папороті» Є. Станковича. Отже, програма побудована за всіма правилами музичної драматургії. Спочатку – духовна музика, яка надала можливість насолоджуватися тембральною красою та чистотою інтонації. «Моя одинокая зірка» занурила у світ глибоких внутрішніх переживань і витончених гармонічних співзвуч. Українська народна пісня «Фраїру, фраїру» – це згусток емоцій, який став кульмінацією програми та майстерно підвів до переможного фіналу виступу – «Заключне Купало». Можемо констатувати, що хор показав себе вже досвідченим вокальним архітектором, в арсеналі стабільних умінь якого природнє інтонування фрази, ефектний вихід на кульмінацію, майстерне маніпулювання не тільки динамічними контрастами, але і ледь відчутною світлотінню. Найдосконаліший зі всіх музичних інструментів – людський голос – проник у саме серце і зворушив до сліз. Співучасть виконавців і слухачів відчувалася буквально з перших хвилин. Цей рідкісний стан так званого зворотнього зв’язку залу та сцени було виразно співпережито всіма присутніми. У цьому і полягає сутність хорового виконання. Адже хор – це спілкування, соборність, патріотизм. Те, що так необхідно нам зараз. Роль керівника в цих процесах, безсумнівно, є соціально відповідальною. Він згуртовує колектив, навчаючи виховує і веде до нових звершень. Художній керівник академічного хору інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки – заслужений діяч мистецтв України, тонкий знавець особливостей людського голосу і складних перепетій хорових партитур В. Мойсіюк. Це врівноважена, самокритична та високопрофесійна особистість, яка постійно знаходиться у творчому пошуку, віддано служить обраному мистецтву і безмежно любить своїх хористів-однодумців.
Академічний хор інституту мистецтв та його художній керівник В.В. Мойсіюк, концертмейстер М. Сметаніна сьогодні готові до подолання хорового олімпу, до прославлення та популяризації Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки на теренах Європи. Репертуар колективу охоплює пласти вітчизняної духовної музики, а саме: М. Лисенко «Камю пойду», Д. Бортнянський «Хай воскресне Бог», О. Архангельський «Гласом моїм», «Всякую мя отринул єси»; зарубіжної класики: А. Вівальді «Глорія», Ф. Шуберт «Месса g-dur», Дж. Россіні «Stabat mater», Й. Свідер «Ave Maria» та ін.; хорові твори сучасного волинського композитора В. Тиможинського: хорові прелюдії «Ранок», «Вечір», «Сосна», «Помилуй і прости», «Моя одинокая зірка»; твір Л. Дичко «Сонячний струм»; обробки український народних пісень, зокрема М. Леонтовича «За городом качки пливуть», «Зашуміла ліщинонька», О. Бондаренка «Порізала пальчик» і т. д.
Не менш плідним цей навчальний рік став для третьокурсника інституту мистецтв Юрія Литвинюка, який отримав два дипломи лауреата І ступеня в категорії «Естрадний вокал. Соло» (телевізійний Міжнародний фестиваль вокального мистецтва «Ялтинський берег» (26–28 квітня) та на І Міжнародному вокально-хоровому конкурсі-фестивалі «VICTORIA» у м. Києві (14–18 травня)). На «Ялтинському березі» диплом лауреата І ступеня в номінації «Естрадний вокал ансамбль» отримав ансамбль кафедри історії, теорії мистецтв та виконавства «Double Voice» (керівник – асистент кафедри І. Кириченко).
У 2011 р. інститут мистецтв поповнився ще одним навчальним колективом – оркестром народних інструментів, до складу якого ввійшли групи струнних (скрипка, домра, контрабас), духових (труба, кларнет) інструментів, баяни, цимбали (керівник – асистент кафедри музичних інструментів З. Дзяман). Такий склад колективу відповідає спеціальностям, які існують сьогодні на кафедрі музичних інструментів. Крім студентських інструментувань, які насамперед забезпечують навчальний процес, до репертуару оркестру включені твори зарубіжної та української класики: П. Куліков – фантазія на тему російської народної пісні «Липа вековая»; В. Іов – диптих «Ніжна пісня» і «Блискучий танець» в перекладі для сопілки з оркестром; А. Лядов – програмна симфонічна картина «Кікімора» в перекладі для оркестру народних інструментів; П. Фроссінні «Веселий кабальєро»; М. Тимофіїв «Свято в Карпатах»; С. Цинцадзе «Сачідао».
17 травня оркестр народних інструментів інституту мистецтв взяв участь у ІІІ Всеукраїнському конкурсі виконавців на сопілці та цимбалах «Волинська гуковиця» (Луцьк), на якому в номінації «Ансамблі» виборов І місце.
Підсумовуючи нові здобутки студентів і викладачів Інституту мистецтв за 2012/2013 н. р. хочеться підкреслити специфіку художньо-творчого процесу, сутність якого ректор Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Віктор Андрущенко вбачає в тому, що у дискурсі раціонального й ірраціонального є один важливий аспект, який іноді зневажається сучасною цивілізацією, але який є дуже важливим для духовного відтворення кожної людини. Це – почуттєве життя особистості. І якщо його не відтворить мистецтво, якщо його не відтворить музика й особливо українська народна пісня, ми можемо втратити цілісну особистість. Ставши провідниками чуттєвої культури у двосторонньому вимірі, що є своєрідною потаємністю життя, ви проникаєте в його архітектоніку в поєднанні розуму та віри, надії та любові, думки й почуття, ідеалу та реальності.
Лариса ІГНАТОВА,
доцент кафедри історії, теорії мистецтв
та виконавства
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело