![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/styles/width_862/public/2021-12/1_5.jpg?itok=zW6IqNVn)
На факультеті філології та журналістики вкотре відбулася зустріч студентів, які здобувають освіту за ОПП «Середня освіта. Українська мова та література. Світова література», із педагогом-практиком. 20 грудня гостею «Майстерні вчителя-словесника» стала Алла Волох, учитель української мови та літератури пілотного 5 класу НУШ (КЗ «Луцька гімназія № 4 імені Модеста Левицького Луцької міської ради»).
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/2_27.jpg)
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/3_24.jpg)
Алла Степанівна розповіла здобувачам освіти про зміни, які відбуваються сьогодні в закладах загальної середньої освіти у зв’язку з реформою НУШ. Наголосила на тому, що школа переходить від накопичення знань до такої організації пізнавального процесу, який сприятиме формуванню низки компетентностей, потрібних для самореалізації випускника в дорослому житті: вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною й іноземними мовами; компетентність у галузі природничих наук, техніки та технологій; інноваційність; математична, екологічна, інформаційно-комунікаційна, громадянська, соціальна та культурна компетентність; навчання впродовж життя; підприємливість і фінансова грамотність. Усі освітні галузі, передбачені Державним стандартом базової середньої освіти, роблять внесок у розвиток кожної із зазначених компетентностей.
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/4_21.jpg)
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/5_20.jpg)
Педагог звернула увагу на те, що в Державному стандарті визначені наскрізні вміння, спільні для всіх компетентностей: читати з розумінням; висловлювати власну думку усно й письмово; критично та системно мислити; діяти творчо; виявляти ініціативність; здатність логічно обґрунтувати позицію; конструктивно керувати емоціями; оцінювати ризики; приймати рішення; розв’язувати проблеми. Щоб підготувати учнів до успішного життя в сучасному світі, педагоги повинні знати їхні захоплення, допомагати розвивати важливі навички й сильні сторони особистості. Зацікавлені учні й умотивовані вчителі зможуть багато досягти, якщо мислитимуть критично, творчо підходитимуть до розв’язання завдань, стануть активними громадянами, готуватимуться до успішного професійного шляху.
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/6_14.jpg)
Алла Степанівна наголосила на тому, що головною метою шкільної освіти має бути ознайомлення учнів зі світом краси й натхнення, тому завдання сучасної школи – сформувати систему ставлень: до себе, до близьких людей, до оточення, власної культури й інших культур, до довкілля. Дитина потребує таких знань й умінь, які зроблять її кращою.
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/7_10.jpg)
Цьому сприяє й нова форма оцінювання, яку впроваджують у школі, – формувальне (поточне). Воно має на меті розкрити потенціал кожної дитини, а не перевіряти її знання на відповідність стандарту. Формувальне оцінювання дає змогу відстежити особистісний розвиток учнів; хід опанування ними навчального досвіду як основи компетентності; орієнтує вчителя на спостереження за навчальним поступом школяра.
![«Презумпція талановитості дитини»: Алла Волох про особливості навчання в Новій українській школі](/sites/default/files/inline-images/8_8.jpg)
Отже, у полі зору сучасного педагога має бути унікальність і талановитість кожної дитини, відсутність дискримінації, формування цілісного світогляду, становлення вільної особистості, гармонійний фізичний і психоемоційний розвиток, добробут і безпека, утвердження людської гідності та доброчесності.
Лариса ДЕРКАЧ,
гарант ОПП «Середня освіта. Українська мова
та література. Світова література»;
Руслана ЗІНЧУК,
заступник декана з навчально-методичної роботи
факультету філології та журналістики