![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/styles/width_862/public/2021-06/%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_viber_2021-06-08_00-28-48.jpg?itok=LmGVDpxw)
Хто добре запалився, той добре почав,
а добре почати – це наполовину завершити
(Григорій Сковорода)
В Україні є лише дві кафедри, які мають такі однотипні назви: в Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича й у Волинському національному університеті імені Лесі Українки. Йдеться про кафедри історії та культури української мови. Час їх створення різний, а назва нашої виникла з виразною орієнтацією на Чернівці. Отож, закономірно, що віддавна кафедри поріднили численні спільні проєкти. Співробітництво започатковане ще з періоду завідування світлої пам’яті професора Надії Бабич. Потім співпраця продовжилася в час, коли кафедрою історії та культури української мови Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича керував професор Мар’ян Скаб. Триває вона й дотепер. Нині кафедру очолює професор Наталія Колесник.
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/1111_0.jpg)
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/0.jpg)
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/196976172_1858657880975231_1833190848028436937_n.jpg)
Нас поєднують різноманітні наукові заходи, як-от:
- традиційні конференційні дійства в Чернівцях (до ювілеїв Ольги Кобилянської, Юрія Федьковича і насамперед – «Українська мова і сфера сакрального») та Луцьку (до дня народження Лесі Українки, «Лінгвостилістика ХХІ ст.: стан і перспективи»);
- публікації у фахових виданнях («Вісник Чернівецького університету» й наші «Лінгвостилістичні студії»);
- обмін навчальною літературою та досвідом викладання різних дисциплін (передовсім – «Української мови в професійному спілкуванні»);
- рецензування навчально-методичних видань;
- участь у роботі журі II етапу Всеукраїнської студентської олімпіади з дисципліни «Українська мова для нефілологічних факультетів», яку впродовж 2008–2011 рр. проводила кафедра історії та культури української мови Чернівецького університету;
- стажування викладачів (цьогоріч, до речі, продовжено угоду між нашими закладами вищої освіти й три викладачі кафедри (Світлана Богдан, Наталія Приходько, Тетяна Тарасюк) пройшли тримісячне стажування в Чернівецькому університеті, а Марія Скаб, Мар’ян Скаб, Альбіна Ковтун, Галина Артеменко – у Волинському).
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/198669839_1858657757641910_7885522036220619758_n.png)
Власне, тому спільне засідання двох кафедр 8 червня, тематично окреслене як «Інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін у сучасних умовах», стало одним із наступних кроків нашої багатолітньої та результативної співпраці.
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/222.jpg)
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/193510662_1858657954308557_3883221576536130584_n.png)
Із вітальним словом на початку віртуальної зустрічі звернувся до учасників проректор із навчальної роботи та рекрутації Волинського національного університету імені Лесі Українки, професор Юрій Громик.
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/198700060_1858657857641900_7229063987401550707_n.jpg)
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/17.jpg)
Кожна кафедра репрезентувала по чотири доповіді: М. В. Скаб, Г. С. Артеменко «Особливості дистанційного викладання старослов’янської мови»; М. С. Скаб, М. І. Івасюта «Викладання “Вступу до мовознавства” в умовах дистанційного навчання»; А. А. Ковтун «Нові технології викладання філологічних дисциплін у вузах, зумовлені карантинними обмеженнями»; І. В. Стрілець «Особливості викладання курсу “Українська мова (за професійним спрямуванням)” в умовах дистанційного навчання» (Чернівецький університет); Т. М. Тарасюк «Персоналізоване навчальне середовище на платформі Moodle»; І. П. Левчук «Цифровізація освітнього процесу в умовах змішаного навчання: з досвіду проєктування курсу “Сучасні методики навчання”»; Р. С. Омельковець «Особливості використання інтерактивних методів навчання у викладанні курсу “Українська мова за професійним спрямуванням” для студентів факультетів»; С. К. Богдан «Метод проєктів у вивченні стилістики й культури української мови» (ВНУ імені Лесі Українки). Науковці були зорієнтовані на ознайомлення колег із досвідом викладання різних навчальних дисциплін наших кафедр в умовах дистанційного навчання.
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/1010.png)
Важливо, що доповідачі зосередили увагу не лише на вагомих здобутках і власних методичних доробках, специфіці роботи зі студентами на різних лекційних і практичних заняттях. Вони окреслили й коло тих очевидних позитивів (і навіть переваг) та прорахунків онлайн-занять, які, як з’ясувалося, мають однотипний вияв у наших університетах.
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/196963735_1858657924308560_3670025751089296919_n.jpg)
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/197734820_1858657697641916_718806568464410319_n.png)
Доповідачі й учасники обговорення проблематики спільного засідання були одностайні в тому, що дистанційне навчання, безперечно, стало передумовою до активнішого освоєння новітніх інноваційних методів навчання, сприяло мобільності викладачів в освоєнні різних навчальних платформ. Водночас воно засвідчило найневідкладнішу потребу кожного університету в створенні сприятливих умов (зокрема, технічних можливостей) для реалізації всіх апробованих надбань уже в ситуації навчання офлайн. Очевидно й те, що процес навчання після виходу з карантину уже ніколи не буде таким, як до нього. Бо це направду, кажучи словами Ліни Костенко, новий «досвід, витримка і гарт».
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/197687800_1858657827641903_8343980388527809104_n.png)
![Науковці Чернівецького та Волинського університетів обговорили інноваційні методи викладання мовознавчих дисциплін](/sites/default/files/inline-images/197550314_1858657637641922_6464559954363318035_n.png)
За незначний період кожна кафедра актуалізувала чимало вагомих напрацювань, а тому за три години нам вдалося ознайомитися лише з їх незначною часткою, що й спонукатиме до подальших спільнодій.
Світлана БОГДАН,
кандидат філологічних наук, професор,
завідувач кафедри історії та культури української мови