![Сучасний лідер: який він/вона?](/sites/default/files/styles/width_862/public/field/image/leadership.jpg?itok=DY0YPJpe)
«Не йдіть за натовпом. Зробіть так,
щоб натовп йшов за вами» (Маргарет Тетчер)
Сучасне суспільство розвивається досить динамічно. На зміну одним цінностям приходять інші. Але постійним залишається бажання людей досягнути бажаного, реалізувати себе, відчути власну значимість у суспільстві. Зрештою, досягнути успіху у тій чи тій галузі.
Ми досить часто послуговуємося термінами «лідер» і «лідерство», та й у повсякденному житті міркуємо про тих, хто йде попереду, веде за собою інших і знаменується лідером. Цим словом пронизаний лексикон майже кожного з нас. Наприклад, досить часто можна почути від своїх рідних, друзів, знайомих: «Я за характером лідер», «У школі я була лідером», «Моя дитина – лідер», «Я виховую свою дитину як майбутнього лідера», «Я лідер і тягну на собі всю роботу». Але інколи, здавалося б, за таким звичним і зрозумілим словом ховається широкі палітра та спектр значень і символів. Ось чому ми і вирішили провести опитування та дослідити як сприймають лідерство та як постає образ лідера у свідомості жителів Волинської області. Крім того, наближається до завершення рік, тому ми також поцікавилися у своїх респондентів кого можна вважати «Лідер–2019».
Цьогоріч у листопаді – грудні було проведене експрес-опитування 100 студентів факультетів історії, політології та національної безпеки, психології та соціології, іноземної філології та юридичного факультету СНУ імені Лесі Українки. Крім того, викладачі та студенти факультету психології та соціології (спеціальність «Соціологія») опитали також людей молодого, середнього та старшого віку, що проживають у Волинській області. Тобто опитування реалізовано у декількох зрізах для виявлення адекватної картини сприйняття феномена лідерства та вивчення того, кого можна вважати лідером.
Більшість респондентів зазначила, що лідером може бути будь-яка людина незалежно від соціально-демографічних особливостей. Водночас така особистість повинна мати набір характерних якостей для побудови відносин із іншими. Окрім цього, лідер успішний у певній галузі. Процитуємо наших респондентів: «Лідер – це людина, яка знає та розуміє більше. Вона досягла чогось особливого для себе, того, що вона хотіла»; «Це та людина, за якою потрібно йти, …толерантна, поважає цінності та принципи інших»; «Лідер хоче чогось кращого для себе й інших, комунікабельний, чесний, відкритий для інших, із ціллю у житті»; «Ця людина має бути розумною, вміти знаходити підхід до всіх, слухати та прислухатися до інших, адже люди покладають на нього певні надії»; «Той, хто веде, завжди йде попереду та перемагає».
Люди середнього та старшого віку, відповідаючи на запитання про те, хто такий лідер, здебільшого акцентували на понятті «відповідальність»: «Це не той, хто б’є себе в груди і розказує, який він патріот, а той, хто готовий приймати інколи непопулярні рішення і нести відповідальність за них»; «Хто бере відповідальність на себе та власну сім’ю»; «Хто покладається на свої сили та не чекає сторонньої допомоги»; «Свого роду передовик»; «Людина, яка передовсім діє, а не лише говорить».
На запитання, хто ж є лідером в Україні, майже сі студенти вказали на чинного Президента України Володимира Зеленського. Аргументували свою позицію тим, що він сам досягнув того, що зараз має, перспективний політик, розуміє молодь: «В. Зеленський – лідер, тому що його обрали з надією, що Україна розквітне і стане країною мрії». Ймовірно, що такий студентський вибір навіяний останніми президентськими виборами.
Серед світових лідерів називалися прізвища німецького канцлера Ангели Меркель, американського президента Дональда Трампа й американського підприємця та винахідника Ілона Маска. Вибір перших двох особистостей було аргументовано їхньою успішністю на зазначених посадах та послідовною позицією захисту державних інтересів.
Ті респонденти, які не змогли визначитися з вибором лідера, пояснюють це відсутністю довіри до тієї чи тієї особистості та браком у них потрібних лідерських якостей.
Люди середнього та старшого віку стриманіше визначали тих, хто може вважатися лідером, й особливо не акцентували на персоналіях: «Немає в наш час лідерів»; «Кожен із нас, хто живе в цей нелегкий час, – лідер»; «Лідер – це я, бо мені щоденно доводиться розв’язувати сотні проблем і йти уперед»; «Лідер – це суддя, який приймає законне та справедливе рішення»; «Лідер – це хороший батько, який достойно виховав своїх дітей. Як-от відомий лікар-хірург Любомир Валіхновський із Турійська, який заклав фундамент династії лікарів-хірургів»; «Лідер – громадський діяч, лікар-психіатр Семен Глузман, моральний авторитет і тверезо мисляча людина». Траплялись і такі тлумачення: «Лідер – це мати, яка щодня, незважаючи на брак продуктів, готує своїй сім’ї смачні страви»; «Лідер – це батько, який для того, щоб прогодувати сім’ю, стає заробітчанином»; «Лідер – це доброзичлива, щира, порядна людина»; «Лідер – це не той, хто прагне до грошової наживи, а відповідальна людина з совістю».
Тобто відповідальність, порядність і довіра до людини – це головні, на думку опитаних нами респондентів, маркери лідерських якостей особистості, які задають тон і напрям діяльності.
Ольга КУЗЬМУК,
доцент кафедри загальної і соціальної
психології та соціології;
Валентина ЛЮБЧУК,
старший викладач кафедри загальної і соціальної
психології та соціології
При використанні матеріалів гіперпосилання на ресурс обов'язкове