![](/sites/default/files/styles/width_862/public/field/image/img_4231.jpg?itok=r6e8_Qg_)
10–11 жовтня кафедра педагогічної та вікової психології провела науково-практичний семінар «Афективна психорегуляція особистості з проблемами розвитку: робота з дітьми з розладами спектру аутизму».
Семінар як синтез теоретичних викладок і практичних технологій набув резонансного статусу, оскільки є своєрідним продовженням циклу міжнародних конференцій «Сучасні підходи до інтеграції та соціалізації дітей із особливими потребами» (за останні шість років їх відбулося вже дев’ять). По суті, він був логічним продовженням тих концептуальних ліній, які розробляє кафедра в контексті наукової теми «Вікові та педагогічні виміри психогенези особистості: норма і девіація», та зібрав велику аудиторію: від студентів і аспірантів до психологів-практиків і професорів. Семінар був присвячений аналітичному розгляду нагальної психологічної проблематики дітей, які переживають різнотипні обмеження власного розвитку, зокрема аутизм.
Учасників заходу привітала декан факультету психології, доктор психологічних наук, професор Жанна Вірна, побажавши всім творчої наснаги і когнітивних здобутків у вирішенні проблем, спричинених болісними сенсами нашого трансформаційного часу.
З вітальним словом виступив директор школи № 20 м. Луцька Валентин Коляно, відзначивши, що саме на базі очолюваного ним освітнього закладу створено реально функціонуючий інтелектуально-емпіричний майданчик, який дозволяє із застосуванням найсучасніших засобів і психотехнік вирішувати проблеми інклюзії, депривації, аутизму й інших нагальних психолого-педагогічних викликів, що постають перед вітчизняною академічною наукою і шкільництвом. Директор відмітив високий професійний рівень учасників, прагматично-прикладний характер заявлених досліджень і навів приклади успішної ревіталізації окремих дітей із особливими потребами.
Відкрив роботу семінару доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри педагогічної та вікової психології СНУ імені Лесі Українки Ярослав Гошовський. Він висвітлив ключові вектори науково-психологічного осмислення психології неповносправної особистості, зокрема наголосивши на необхідності розробки і запровадження сучасних інтегративних психолого-педагогічних ресоціалізаційних технологій для роботи з аутистичними, адиктивними, девіантними дітьми.
З окресленням основних завдань роботи експериментального майданчика виступив його керівник – кандидат психологічних наук Олександр Остапйовський.
Коло дослідників психології аутизму було фахово представницьке й охоплювало різні регіони нашої держави (Київ, Ужгород, Львів, Луцьк, Мукачево, Рівне, Умань, Глухів) та вчених зі США й Білорусі.
Основне навантаження семінару лягло на плечі американської дослідниці Джойс Вілсон – координатора програми «Від народження до трьох років», психолога, фахівця у галузі спеціальної освіти, психореабілітації та психокорекції (Монро, США). Вчена виклала теоретичні постулати феномену дитячого аутизму, наголосивши насамперед на генетичній канві цього явища, а також розповіла про специфіку роботи з аутистами в її країні. Цікаво й ілюстративно дослідниця розповіла про психологію мовчазного болю дітей із аутизмом і відповіла на низку фахових запитань від студентів й аспірантів (які лунали й англійською мовою). Загалом, запитання і виступи студентів, магістрантів, аспірантів і здобувачів кафедри були евристичними та нестандартними й засвідчили істотний науковий потенціал нашої молоді.
Складну й виснажливу роботу здійснив кандидат психологічних наук, доцент Володимир Хомик, який працював і перекладачем, і консультантом-фахівцем (ретранслював і трактував проблеми ментальних недомагань аутистичних дітей). Інноваційними й емпірично значущими для повсякденної професійної діяльності психологів і реабілітологів були повідомлення доцентів Наталії Вічалковської та Оксани Іванашко про професійне навчання спеціальній психології за технологічними принципами і приладами баламетрії, що активно застосовуються на експериментальному майданчику кафедри – ЗОШ № 20 м. Луцька. Під час екскурсії в психологічну лабораторію школи демонструвалися функціональні можливості баламетричної апаратури, подарованої американським дослідником Рональдом Сокі за сприяння Української медичної місії (директор Дж. Пейпон).
Також відбулася презентація навчально-методичного посібника з грифом МОН професора Ярослава Гошовського «Психологія депривації».
В ухвалі про роботу семінару було констатовано, що, на жаль, і в третьому тисячолітті потрібно вести мову про виживальну екзистенцію неповносправної депривованої аутистичної особистості, яка змушена захищати себе на психо- та соціогенному рівнях. Однак висловлювалася й упевнена віра в те, що спільними професійними та гуманно зорієнтованими справами і зусиллями зможемо і повинні зробити цей світ гармонійнішим, комфортнішим і добрішим.
Дарія ГОШОВСЬКА,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри педагогічної та вікової психології
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело