Засновник соціологічної науки французький вчений Огюст Конт переконав очільників Академії Наук у Парижі надати йому кошти, як зараз кажуть, – грант для великого проекту. Ці гроші були йому потрібні для «лікування» суспільства, яке О. Конт вважав «хворим». У тому проекті було дві складові: суто наукова, дослідницька і суспільна, практична. Щодо наукової частини, то О. Конт пообіцяв паризьким академікам довести знання про суспільство до такого рівня, який допоможе суспільство не лише «лікувати», а й удосконалювати, позбавляти драматичних, а іноді й трагічних, недоліків. Щодо практичної сторони, то О. Конт взявся за велику працю з метою запровадження та просування нової науки в Європі, яку зараз називають соціологією або наукою, що надає знання про суспільство.
І цю місію виконує сучасна соціологія! Звернення соціологів до вивчення громадянського суспільства вкрай необхідне. Нам потрібні знання про своє суспільство не з казок чи виступів політиків або пропагандистів. Соціологія – надзвичайно важлива наука; вона створює фундамент для того, аби краще розуміти суспільні явища і процеси. Знання становлення, функціонування та розвитку суспільства, яке продукує соціологія, необхідні для того, щоб управляти суспільством, розробляти прогнози щодо його майбутнього стану.
Сьогодні соціолог має бути активним, він повинен бути публічним – перебувати у гущі подій, звертатися до суспільства, аби знати закономірності суспільного функціонування чи життя і правильно вибирати модель його майбутнього.
Соціологічна наука повинна мати контакт із пересічною людиною, розмовляти з нею зрозумілою мовою. Українці пам’ятають соціологиню Ірину Бекешкіну, яка вміла говорити про складні речі простою мовою. Знання про суспільство, яке виробляють і поширюють професійні соціологи, сприяє розумінню українцями власної відповідальності за те, як буде функціонувати суспільство й українська держава, які будуть складати відносини між різними верствами населення на цій території. Тим паче, що українська соціологія має величезний досвід, адже біля її витоків стояли такі українські мислителі як Михайло Максимович, Микола Лисенко, Федір Вовк, Володимир Антонович, Михайло Драгоманов, Іван Франко, Михайло Грушевський, Олександр Потебня, В’ячеслав Липинський, Дмитро Донцов, Юрій Липа та багато інших видатних історичних постатей.
Хоча соціологія як наука достатньо молода, але вона є корисною для життя суспільства галуззю знань, яка має розгалужену мережу інституцій. Як приклад – діяльність об’єднання «Міжнародна соціологічна асоціація» (International Sociological Association, ISA). Її регіональні та національні відділення, розташовані в усьому світі. У нашій країні діє Соціологічна асоціація України (САУ), яка входить (як колективний член) у цю Міжнародну соціологічну асоціацію. Викладачі-соціологи і студенти Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, а також випускники спеціальності «Соціологія» та споріднених спеціальностей є членами цієї наукової громадської організації. Соціологія відкрита для усіх зацікавлених осіб, у ній завжди є місце для міждисциплінарних студій.
Соціологія – це не лише кропіткі дослідження і комп’ютерна обробка великих даних, це комунікація, взаємодія в команді, спілкування з людьми. Усі ці навички потрібні майбутньому соціологу, і викладачі формують їх у студентів Лесиного вишу, де підготовка фахівців із соціології існує понад 25 років – із 1994 року. Навчання за спеціальністю «Соціологія» є комплексним, системним, ґрунтовним і таким, що дає можливість реалізувати теоретичні знання у практичній діяльності. Кваліфіковані викладачі працюють зі студентами у сучасному діалоговому стилі, що сприяє становленню фахівців-соціологів як справжніх соціальних аналітиків.
Вступники Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, які обрали спеціальність «Соціологія», мають можливість навчатися за такими освітньо-професійними програмами (ОПП): для вступників на базі документів про повну загальну середню освіту чи молодшого спеціаліста діє бакалаврська ОПП «Соціальний аналіз. Консалтинг. Управління», для вступників на базі диплому бакалавра чи спеціаліста – магістерська ОПП «Соціологія». Підготовка бакалаврів соціології в нашому університеті здійснюється за новими навчальними планами, складеними у відповідності зі стандартами вищої освіти за спеціальністю 054 «Соціологія» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Українські роботодавці мають можливість брати участь в обговоренні освітніх програм і навчальних планів, а студенти, окрім цього, здійснювати вибір дисциплін для вивчення з-поміж широкого набору дисциплін, що запропонований кафедрою загальної і соціальної психології та соціології та іншими університетськими кафедрами. Наші студенти мають можливість брати участь в оцінюванні якості освітніх програм, сприяти реалізації цінностей прозорості, відкритості, відповідальності тощо в університетській освіті не тільки на локальному, а й на всеукраїнському рівні. Приміром, студентка спеціальності «Соціологія» нашого університету Лілія Боць є експертом з акредитації освітніх програм Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО).
Ось що кажуть про свої кроки у соціологію цьогорічні випускники магістратури нашого університету:
«Я обрав цей фах, бо мені дійсно цікаві процеси в суспільстві. Вивчаючи соціологію, я краще став розуміти деякі механізми функціонування суспільства» (Віталій Варійчук, магістр соціології). «З допомогою соціології я зрозумів, які процеси відбуваються у суспільстві, вона мені дала те, що потрібно для мого життя» (Олександр Вілюк, магістр соціології). «Мені соціологія дала нове бачення світу, соціальних явищ, соціальних подій, – навіть те, як підходити до вирішення особистих проблем з позиції соціології» (Павло Тріль, магістр соціології). «Соціологія – частина мого життя», – переконана Віра Алфьорова, магістр соціології.
Студенти спеціальності «Соціологія» СНУ імені Лесі Українки беруть участь у різних проєктах, долучаються до роботи громадських організацій як проектні менеджери, громадські активісти і волонтери, проходять стажування в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування. Участь наших студентів у різних проєктах є дуже цінною, оскільки студенти навчаються досліджувати те, що відбувається у суспільстві, мислити, аналізувати, працювати в команді, розвивати свої креативні здібності, а також здобувають навички реалізації своїх ідей.
Студенти-соціологи також долучаються до роботи в лабораторії соціологічних досліджень нашого університету. Успішною і результативною була робота студентів над дослідницькими проектами «Інституалізація вищої освіти в Україні: case-study від Луцького державного учительського інституту до Волинського національного університету імені Лесі Українки», «Активний студент – успішний університет», «Ставлення українців до історичного минулого», «Ідеальний депутат Верховної Ради України: який він/вона» тощо в рамках вивчення курсів «Якісні методи у соціологічних дослідженнях», «Усна історія і вивчення пам’яті у соціології», «Методи збору соціологічної інформації», «Методи аналізу емпіричних даних» та ін.
Наші студенти впевнено і з гордістю говорять про свій доробок у царині проектної діяльності: «Я два роки був керівником досліджень з мотивації здобуття вищої освіти в університеті» (Олександр Вілюк, магістр соціології), «Я керував проектом ”Он-лайн дослідження мережі фахових видань України”» (Віталій Варійчук, магістр соціології), «Займаюсь розробкою маркетингових стратегій для декількох успішних компаній в соціальній мережі Instagram» (Віра Алфьорова, магістр соціології).
Саме у процесі практики студенти мають змогу здобути відповідні практичні вміння, компетенції, позитивно себе зарекомендувати, а іноді перетворити базу проходження практики на своє постійне місце роботи.
За час навчання наші студенти здійснюють перші наукові проби – публікують свої праці у наукових виданнях, з-поміж іншого – у збірниках наукових конференцій і семінарів, у наукових фахових журналах. Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки є засновником журналу «Соціологічні студії» (https://sociostudios.eenu.edu.ua/index.php/socio), який, згідно з Наказом Міністерства освіти і науки України №886 від 02.07.2020 р. включені до категорії «Б» переліку фахових видань України. До послуг студентів – наукова бібліотека СНУ імені Лесі Українки (http://library.eenu.edu.ua/) з потужними інформаційними ресурсами, з-поміж іншого – інституційним репозитарієм, який діє з 2011 р. і містить електронні версії публікацій працівників і студентів нашого вишу. Бібліотека також є місцем проведення публічних лекцій, інших наукових і культурно-освітніх заходів, до участі в яких долучаються наші студенти. Студенти-соціологи працюють у наукових гуртках і проблемних групах; результати своєї роботи вони оприлюднюють на Фестивалі науки – щорічному науковому зібранні зацікавленої університетської спільноти; беруть участь у Всеукраїнських і міжнародних наукових заходах – конференціях, семінарах, круглих столах, майстер-класах тощо. Члени наукового товариства аспірантів і студентів (НТАіС) нашого вишу мають можливість брати участь в університетському конкурсі «Кращий студент-науковець СНУ імені Лесі Українки».
Дослідницькі аналітичні проєкти, участь у конференціях, з-поміж іншого, у міжнародних, соціологічна практика – все це впродовж кількох років формує спеціаліста із соціологічним мисленням. Знання методології та методики проведення соціологічних досліджень, володіння техніками і технологіями роботи з людьми суттєво розширює можливості наших випускників на ринку праці. Вони можуть віднайти себе у різних сферах: від структур державної влади та місцевого самоврядування, силових структур до страхових і туристичних компаній, інститутів вивчення громадської думки, урядових та неурядових організацій. Соціолог може працювати PR-cпеціалістом у великих корпораціях, бренд-менеджером, маркетологом, а також займати перспективну і дуже актуальну на сьогодні посаду проектного менеджера (фахівця з управління проєктами) тощо.
Соціологія відбулася як наука і як навчальна дисципліна, що здатна формувати не лише широкий світогляд випускників вишів, а й їхню професійну спрямованість. Викладачі можуть пишатися соціальною позицією наших випускників і соціологічним підґрунтям їхньою думок під час виконання ними посадових обов’язків. Викладачі та студенти-соціологи вивчали думки про соціологію і соціологів безпосередніх учасників процесу набуття соціологічного фаху – випускників різних років спеціальності «Соціологія» нашого університету, які поділилися своїми міркуваннями, відповідаючи на питання:
1. Яке значення, на Вашу думку, має соціологічна освіта?
2. Що означає соціологія особисто для Вас? Яке значення має соціологічна освіта для Вашої професійної кар’єри?
3. Ваші побажання майбутнім соціологам.
Отож, запрошуємо до слова наших випускників.
Валентина Любчук, старший викладач кафедри загальної і соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, кандидат соціологічних наук.
1. На мою думку, соціологія саме та наука, що дозволяє розвиватися у різних напрямах, освоювати нові спеціальності або нові напрями роботи. Завдяки соціології формується цілісне бачення того чи іншого явища або процесу, формується така система поглядів, за якої є можливість визначити позитивні та негативні сторони, обрати оптимальний варіант для вирішення проблеми.
2. Для мене соціологія постає не лише наукою, але і способом мислення. Це дуже допомагає як у професійній сфері, так і особистих стосунках. Тут на перший план виходить уміння слухати та бути почутим, йти на компроміс там, де це необхідно, а також бачити нові горизонти для вдосконалення.
Будь-яка кар’єра передбачає чіткість формування мети і цілей досягнення. Соціологія дає можливість розробити конкретний план дій, передбачити результат і різноманітні засоби для досягнення мети із застосуванням суто соціологічних методів, так і інших суміжних наук.
3. Під час навчання не завжди можеш оцінити потрібність тих або інших навчальних дисциплін, вважаєш, що необхідно більше практики. З часом приходить розуміння, що навчання було побудоване таким чином, щоб не лише навчити, але і навчити вчитися, адже в соціології, як ні в якій іншій науці, потрібно постійно розвиватися, отримувати нові знання, але вони повинні базуватися вже на наявних знаннях. Тому майбутнім соціологам хотілося б порадити при виборі професії бути готовим до постійного розвитку, не відкидати теоретичні знання, вони є базисом для засвоєння практичних знань, умінь та навичок, розвивати комунікативні здібності та вміння, що може стати в нагоді як у професії, так і особистому житті.
Богдан Каліш, начальник відділу промоції міста Управління туризму та промоції міста Луцької міської ради
1. Як на мене, освіта соціолога – це найбільш універсальна освіта, оскільки вона дає можливість досить впевнено себе почувати в сучасному динамічному світі, орієнтуватися у подіях і процесах, що відбуваються навколо. Якщо перерахувати усі галузеві соціології, які ми вивчали, то, мабуть, важко знайти таку галузь соціології, якої немає. А загалом, як жартують соціологи, наша освіта дає можливість впевнено підтримувати розмову, принаймні півгодини, на будь-яку тему, включаючи ядерну фізику і високу моду.
2. Я йшов у соціологію свідомо, і вона багато в чому сформувала мою особистість. Сьогодні я аналізую будь-яку роботу, подію чи проект крізь призму отриманих знань. Моя освіта дала мені досвід доводити розпочаті проекти до логічного завершення і використовувати набуті знання у конкретних життєвих умовах.
3. Вчіть соціологію, вникайте в неї і намагайтеся зрозуміти не завжди очевидні речі. Не ставтеся до всього, що відбувається навколо вас, надто серйозно, адже наш світ такий складний, що серйозно до нього ставитися просто не можна. І, головне – читайте книжки. Тому що завжди той, хто читає книжки, керує тими, хто дивиться телевізор.
Юрій Петрук, начальник Управління клієнтського сервісу АТ «Волиньгаз»
1. По-перше, це вміння аналізувати великий обсяг даних. Світ настільки великий, що даних стає все більше й більше. Саме соціологія дозволила ці дані вміти правильно аналізувати, вміти їх структурувати і використовувати в управлінських рішеннях. Наступним дуже важливим моментом є те, що такі предмети як «Соціологія лідерства», «Соціологія організацій», «Соціологія кар’єри» – це ті предмети, які дали найбільші знання, найбільшу базу для подальшого розвитку особистості в професійному і особистому плані.
- В першу чергу, це досвід побудови структурних змін в компанії. Досвід побудови кар’єр та досвід розбудови лідерських якостей.
- Беріть ініціативу у свої руки, беріть участь у різних конференціях, у різних проектах, беріть на себе відповідальність, і у вас все вийде.
Тамара Бондарук, начальник відділу соціальних проєктів Управління соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Луцької міської ради.
1. Я вивчала соціологію, освоювала спеціалізацію «Соціальні технології», тому в управлінській роботі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді зараз дуже мені допомагає ця спеціалізація. Я працюю з різними групами, з різними верствами населення, також орієнтуюся на різні методи соціалізації цих дітей. Робота є дуже багатогранною. Соціологія дає можливість і працювати з точними якимось цифрами, масивами великих даних, і працювати з людьми, знаходити особисто до кожного свій підхід.
2. Поглиблюючи свої знання і розширюючи коло свого світогляду, я продовжувала навчатися, здобувати освіту на різних курсах, дистанційно, на різних неформальних і дистанційних курсах і здобувала певні знання з проектного менеджменту. Зараз, відповідно, працюю начальником відділу соціальних проектів. Вважаю, що знання в галузі проектування, проектного менеджменту є дуже актуальними, важливими для студентів будь-яких спеціальностей і дають можливість розвиватися в будь-яких напрямах.
3.Бажаю майбутнім соціологам використовувати час навчання раціонально, з користю для себе, це активний молодий період, беріть участь у якомога більших ініціативах, заходах, громадській діяльності. Зараз безліч можливостей для молоді у Луцьку проявити себе і бути активними. Тож вперед, нічого не бійтеся, пробуйте себе!
Наталія Павлишина, завідувач кафедри освітніх, педагогічних технологій ПВНЗ «Академія рекреаційних технологій і права, кандидат педагогічних наук, доцент.
1. На мою думку, соціологічна освіта сприяє розвитку критичного мислення. Соціологічне знання дозволяє нам вирішувати соціальні проблеми як у професійному, так і особистому житті. Людина, що володіє хоча б основами соціології, набагато легше соціалізується, краще реалізовується у професійній сфері, вміє вирішувати різноманітні конфлікти, з-поміж іншого, і у власних сімейних стосунках. Соціологія – це та наука, яка реально полегшує соціальне життя у всіх його сферах.
2. Я – випускниця кафедри соціології Волинського державного університету імені Лесі Українки за спеціальністю «Соціологія». З теплом і вдячністю згадую своїх викладачів, які навчили мене бути соціологом. Дуже радію, що моє професійне життя тісно пов’язане з цією цікавою наукою. Власне, я викладаю соціологію у студентів різних спеціальностей, розповідаю, як отримане соціологічне знання допоможе у їхній професійній діяльності.
3. Студентам, які обрали навчання за спеціальністю «Соціологія» я бажаю натхнення. Не втрачайте час, активно набувайте нові знання і збагачуйте практичний досвід. Студентські роки проминуть дуже швидко, а той багаж знань, що ви отримуєте від наших викладачів, які є професіоналами, залишиться з вами на усе життя.
Лілія Мартинюк-Березна, головний спеціаліст відділу сімейної політики та протидії торгівлі людьми Департаменту соціального захисту населення Волинської облдержадміністрації.
1. Соціологічна освіта – це можливість давати адекватну оцінку проблемам, фактам і явищам, розробляти плани заходів програми на регіональному та місцевому рівнях.
2. Соціологія для мене дала можливість працювати у соціальній сфері, займатися улюбленою справою. Нині хочу налагодити співпрацю та показати на практиці, де в майбутньому можуть працювати соціологи.
3.Гарно вчитися, шукати можливості реального втілення своїх знань та вмінь на практиці. Хто стукає – тому відкривають, хто шукає – той знаходить.
Олеся Штик, адміністратор адміністративного відділу Департаменту ЦНАП у м. Луцьку Луцької міської ради
1. Соціологічна освіта, на мою думку, допомагає критично мислити, аналізувати будь-які події, як суспільні, так індивідуальні, враховуючи глобальні процеси та системно сприймати реальність. Соціологічна освіта сприяє кращому розумінню соціального-політичних процесів України та іноземних країн. Освіта соціолога формує вміння налаштовувати комунікацію з різними людьми.
2. Соціологія особисто для мене означає науку, яка поєднує в собі багатий теоретичний базис, а також шляхи емпіричного вивчення актуальної реальності та соціальних процесів. Саме можливість долучатися до практики здійснення конкретних соціологічних досліджень допомагає в моїй професійній кар’єрі. Отримані комунікативні навички і досі мені допомагають у різних ситуаціях.
3. Я хочу побажати соціологам побільше можливостей для проведення реальних соціологічних досліджень.
Андрій Хом’як, аспірант кафедри соціології Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
1. Соціологічна освіта – це не лише «спосіб» для здобуття професійних навичок та вмінь, але і шлях знаходження себе у професійному плані. Перш за все, має значення те середовище, в яке ти потрапляєш в університетських стінах, яке дає поштовх до саморозвитку. Не в останню чергу важливим є той соціальний капітал (знайомства), що дає університетське середовище. Адже можна володіти всіма професійними навичками та знаннями, пройшовши онлайн-курси, але цього недостатньо для того, щоб стати професіоналом або експертом у тій чи іншій галузі, оскільки важливе значення має належність до професійної спільноти (напевно, першою такою спільнотою є студентська група і факультет). Адже нові знання народжують у спілкуванні та взаємодії.
2. Соціологія – це, перш за все, багатогранна наука. Одна з «фішок» соціології полягає в тому, що вона буде до душі людям і з гуманітарним нахилом, і з технічним. Соціологія – це чудове поєднання цікавих та всеохоплюючих концепцій розуміння сучасності та минулого й широкого методологічного апарату для його дослідження (який, в свою чергу, не обмежується «стереотипними» опитуваннями громадської думки). Під час навчання в університеті мої пріоритети щодо майбутнього вибору професії змінювались, адже, як я казав, соціологічних знань достатньо для роботи в більшості сфер (таких як громадський сектор, політичний консалтинг, маркетингові компанії (до речі, у маркетингу «цінуються» соціологічні знання у дослідженні ринку), навіть IT-спеціальності (UX-дослідження, керівники проектів, smm).
Проте мій вибір зупинився на продовженні соціологічної освіти, оскільки зараз важко уявити, що може бути цікавіше за дослідження суспільства та водночас постійний розвиток у професійному плані.
3. Як на мене, важливий елемент професійного успіху соціолога – це не втрачати інтерес до пізнання чогось нового, захоплюватись тим, чим ти займаєшся. А задля цього необхідно «віднайти» своє місце у суспільстві. Соціологічна освіта – це найкращий шлях до цього.
Ось ще одне міркування – Катерини Олещук – засновниці школи «Katypoledance»: «Мені завжди подобалось розуміти, мати відповідь на питання: «Чому?», – і соціологія дала мені багато цих відповідей. Соціологія допомагає розумінню процесів: як їх спрямовувати, куди спрямовувати і як отримати той результат, який хочеш. Соціологія дозволяє бачити в людях набагато більше, ніж вони про себе заявляють. І це дає можливість краще їх розуміти.
Втішно, що думки наших випускників перегукуються з міркуваннями про універсальність й унікальність професії соціолога французького соціолога, антрополога, мислителя, інтелектуала зі світовим іменем П’єра Бурд’є, висловленими ним в інтерв’ю з А. Хоннет, Х. Косіба і Б. Шибсон, даному в Парижі ще у 1985 році: «…всі ці робочі наради, які закінчуються часто в немислимий час, найімовірніше, що на них багато розважаються, це один із найбільш чудових моментів у моєму житті. І потрібно ще сказати про щастя таких інтерв’ю, які розпочинаються вранці, о десятій годині, тривають цілий день, про крайню різноманітність професії, в якій можна протягом одного тижня брати інтерв’ю в господаря підприємства і у єпископа, аналізувати статистичні таблиці і вивчати історичні документи, спостерігати за розмовою в бістро, читати теоретичні статті, сперечатися з іншими дослідниками і т. д. і т. п.» (Бурдье П. Начала. Choses dites ; пер. з фр. – Режим доступу : http://bourdieu.name/content/burde-nachala).
Соціолог, закоханий у свою професію, має і буде постійно розвиватися та вдосконалюватися, тому що соціологія – це не лише наука, але і покликання. Соціологія – це не лише соціологічні дослідження, це багатогранна, багатоаспектна наука, яка аналізує усі сфери суспільного життя, а соціологічні дослідження – це такий собі «інструмент», який допомагає об’єктивно досліджувати процеси у суспільстві.
Складна соціально-політична та економічна ситуація в Україні накладає свій відбиток на кожного із нас. Відбувається трансформація традиційних цінностей, цінності споживацького характеру (орієнтація на моду, брендові речі) визначають стиль життя багатьох. Перед молоддю теж постає питання, як правильно вибудувати своє майбутнє життя, здобути перспективну професію. Отож, перед абітурієнтами, дійсно, стоїть складний вибір. Але його обов’язково слід пройти, для того, щоб подорослішати, набути життєвого досвіду, розкрити свій потенціал.
Говорячи про складнощі, які доведеться подолати у процесі соціальної адаптації і знаходженні свого місця у професійному просторі, не слід забувати і про те, що молоді все під силу. Молодість – це особлива пора. Студентські роки – один із найкращих і надзвичайно важливих періодів у житті людини. У нас навчаються надзвичайно цікаві, ініціативні студенти, мотивовані працювати над тим, щоб змінювати українське суспільство на краще, і соціологія у цьому – краща помічниця.
Тетяна Лішук-Торчинська, кандидат філософських наук, доцент кафедри загальної і соціальної психології та соціології,
Юлія Ємельянова, доктор філософських наук, професор кафедри загальної і соціальної психології та соціології,
Ольга Кузьмук, кандидат соціологічних наук, доцент кафедри загальної і соціальної психології та соціології