![](/sites/default/files/styles/width_862/public/field/image/9246_0015_joppen.jpg?itok=4nO6K5UM)
Перш за все дозвольте подякувати Вам за участь в справі історичної ваги об'єднання і співпраці європейських народів та культур шляхом розвитку освіти, формування високої духовності в підготовці нового вчителя для об'єднаної Європи XXI сторіччя.
Слова подяки я делегую славному Університету великого Гете, який люб'язно приймає нас у своїх стінах.
Величезний внесок цього університету в розвиток освіти, науки і культури відомий в усьому світі. Тут працюють 5 лауреатів Нобелівської премії. У стінах цього університету зародилася знаменита Франкфуртська школа, представники якої, особливо Макс Хоркхаймер, Теодор Адорно і Юрген Хабермас, багато в чому визначають методологію сучасного наукового пізнання, яка дозволяє розпізнати єдність і різноманітніття сучасного світу, запропонувати нові конструктивні рішення щодо його вдосконалення.
Наш Форум зібрав ректорів та представників різних організацій 11 країн Європи. Сьогодні ми можемо запропонувати суспільству рішення, що має доленосне значення не тільки для наших країн, а й для загального духовного обличчя континенту.
На наше глибоке переконання, Педагогічна Конституція Європи має стати тим об'єднуючим документом, на платформі якого формуватиметься новий учитель, а разом з ним і під його керівництвом – виховуватиметься нове покоління європейців, здатних «жити разом» у спільному Європейському Домі.
В основі цього процесу – розуміння і повага європейських народів, органічна єдність національних і загальнолюдських цінностей, різноманітність культур і прагнення до співробітництва.
Ці цінності – плід всієї історії цивілізованого розвитку Європи. Подолавши випробування двома світовими війнами, низкою соціальних революцій і громадянських зіткнень, витримавши крах останніх імперій, кризових процесів новітнього часу, європейські народи схиляються до думки про необхідність об'єднання на основі взаєморозуміння, поваги і співпраці.
Наш проект – відповідь на вимогу часу. Це пошук ресурсів, шляхів і технологій взаєморозуміння і співпраці. Це – конкретний крок і конкретна справа, яка, ми певні, принесе абсолютно конкретний результат.
Виконуючи рішення Форуму Міністрів європейських країн, що відбувся в Києві у жовтні 2011 року, ректори педагогічних університетів взяли на себе відповідальність за сформування нової філософії щодо підготовки вчителя XXI століття - філософі гуманізму, взаємодовіри і співпраці.
На наше глибоке переконання, вчитель, і перш за все вчитель, повинен стати основним провідником гуманістичних цінностей вищого зразка.
Останнє змінює історичну місію вчителя. Головним у його діяльності сьогодні є не тільки залучення учнів до певної суми знань, або формування їх життєвих позицій, а й плекання цінностей, які забезпечують мирне, демократичне, безпечне і комфортне майбутнє для всіх і для кожного.
Запропонований вам текст Конституції пройшов значну апробацію в університетах різних країн Європи: в Україні та Литві, Польщі та Росії, Чехії та Молдові, Німеччині та інших країнах Європи.
Документ був представлений і отримав позитивну оцінку дипломатичного корпусу, акредитованого в Україні. В цілому, документ схвалений Правлінням Асоціації ректорів у Празі в жовтні минулого року.
Під час його доопрацювання ми прагнули врахувати всі зауваження і побажання, висловлені учасниками Проекту:
– більш ретельно виписаний сюжет про об'єднання зусиль освіти з релігійними організаціями (зауваження Литви);
– відзначено роль і значення педагогічної спадщини таких видатних педагогів, як Георгій Скарина і Ян Корчак (відповідно, зауваження Республіки Білорусь та Польщі);
– посилена аргументація для забезпечення відкритості документа і необхідності співпраці університетів у рамках євразійського простору (пропозиції Росії);
– більш рельєфно і принципово підкреслюється свобода вибору освітньої політики та збереження національних особливостей освітніх систем.
На мою думку, в нинішньому вигляді документ підготовлений до прийняття і підписання. Звичайно, ми врахуємо й ті пропозиції, які надійдуть сьогодні від учасників нинішнього засідання.
Прийняття запропонованого документа зобов'язує нас осмислити конкретні шляхи й ресурси його реалізації. Більш детально ми плануємо обговорити це питання на засіданні Правління Асоціації (жовтень 2013 року, Артек, Ялта, Україна). Випереджаючи ґрунтовну розмову, висвітлимо тільки ключові пункти реалізації Проекту.
По-перше. Найближчим часом ми повинні сформувати творчі колективи з представників педагогічної спільноти різних країн Європи і підготувати рекомендації-доповнення до існуючих програм підготовки вчителя відповідно до аксіології, запропонованої Педагогічною Конституцією Європи.
Зусилля вчених і педагогів, на мою думку, мають бути зосереджені на предметах магістерської підготовки майбутніх вчителів, наприклад, філософії, історії (суспільствознавства), екології, основи демократії, прав людини. Рекомендації-додатки повинні містити конкретні технології реалізації системи цінностей, представлених у Педагогічній Конституції Європи.
За нашими попередніми розрахунками, ця Частина роботи може бути виконана за два-три роки.
По-друге. Протягом трьох наступних років міжнародні дослідницькі колективи можуть підготувати і видати підручники нового покоління, своєрідні «Книги для читання» для майбутніх учителів, в яких дискусійні та суперечливі питання мають бути представлені в науково обґрунтованій, цілісно узгодженій та дискурсно упорядкованій формі.
Для цього потрібно провести серію науково-педагогічних конференцій та семінарів, де можна було б не тільки розкрити проблему, але й запропонувати її дискурсно толерантне сприйняття у різних країнах європейського співтовариства.
Виконання цієї частини Проекту розраховано приблизно на три роки.
Нарешті, третій пункт і, мабуть, визначальний: заснувати вищий педагогічний заклад гіового типу – «Європейський педагогічний університет», який буде готувати дійсно нових учителів, носіїв сучасних, гуманістичних європейських цінностей.
Його студенти – представники різних країн Європи – могли б познайомитися один з одним ще на студентській лаві, зав'язати дружні стосунки, які згодом стануть джерелом і гарантією взаєморозуміння, поваги та співпраці.
Фінансування Проекту може бути здійснено у формі грантів різного роду фондів або бізнес структур. Ми сподіваємося також на підтримку і конструктивну участь підрозділів Європейського Парламенту, Британської Ради, благодійних Фондів та організацій. І звичайно ж, ми не виключаємо зацікавлену участь держав європейського співтовариства.
Прийшов час об'єднаних дій. Дій спільних, а не розрізнених, локальних. Глобалізація не допускає відокремленості, національної ізоляції. Відкритий європейський світ вимагає узгоджених зусиль в економіці і політиці, культурі та науці, а ще більше – в освіті та вихованні. Адже саме тут формується душа людини, яка, за образним виразом Сенеки «повинна стати особливістю всіх людей»!
Ми з вами, як ніхто інший, знаємо і розуміємо, що найбільш вагомий внесок у справу виховання душі, формування духовності, прищеплення цінностей може і має зробити, перш за все, Його Величність Учитель.
Наше завдання, якщо бажаєте, – історична місія – сприяти підготовці такого вчителя, який навчить наших дітей і онуків шляхетності, повазі один до одного, необхідності і вмінню жити разом у спільному і комфортному Домі, ім'я котрому – Європа.
Дякую заувагу.
Доповідь В. Андрущенка,
президента Асоціації,
ректора Національного педагогічного університету
імені М. П. Драгоманова
на Другому форумі ректорів педагогічних університетів Європи
Фото Мартіна ДЖОППЕНА