![](/sites/default/files/styles/width_862/public/field/image/9246_0176_joppen.jpg?itok=dnCsgGFR)
Промова голови Комітету з питань культури та освіти Європарламенту Доріс Пек під час ІІ Форуму ректорів педагогічних університетів Європи
Освіта та навчання є важливими для стабільного розвитку Європи. Багато країн зараз стикаються з такою проблемою, як зростання рівня безробіття, особливо серед молоді. Проте довгострокова тенденція вказує на протилежне: послідовно низька народжуваність, унаслідок чого спостерігається демографічний зсув – і робоча сила в багатьох європейських країнах скорочується. Це призведе до браку кваліфікованої робочої сили з серйозними наслідками для інновацій і розвитку.
Тому нам необхідно захищати подальший розвиток потенціалу європейських громадян. Ми не можемо дозволити собі залишити поза увагою жодну людину – в майбутньому ми всі повинні працювати разом, щоби сприяти постійному розвитку. Тому вкрай важливо, щоби ми слідували комплексному підходу до модернізації освіти в Європі та системи підготовки кадрів і роль вчителя в цьому процесі не може бути переоцінена.
Учителі відіграють ключову роль у підготовці нового покоління: у складному і мультикультурному світі молоді люди повинні здобувати все більше і більше знань і навичок, щоби бути успішним, а вчителі допомагають їм у цьому. Тому потрібно, щоби підготовка вчителів відповідала найвищим стандартам і базувалася на цінностях, які всі ми поділяємо. Це стосується викладачів на всіх рівнях освіти: дошкільна, початкова, середня і вища освіта, професійна освіта і навчання, а також навчання дорослих. Кожна з цих освітніх сфер є сходинкою до успіху особистості в суспільстві і на ринку праці. А на ранніх сходинках освіта є основою для пізніших: кошти, витрачені тут, обіцяють високу віддачу інвестицій.
Враховуємо вирішальну роль учителів у сфері освіти, яка була підкреслена емпіричними дослідженнями, зокрема у 2008 році («Видиме навчання»). Відповідно педагоги виконують ключову функцію.
- З одного боку, вони є професіоналами навчання майбутніх учителів у вищих навчальних закладах: наприклад, у педагогіці та дидактиці, а також в інших науках, що вивчають майбутні вчителі. Як ви пропонуєте у розділі 1 «Статут» обмін і координація між університетами може сприяти подальшому вдосконаленню підготовки вчителів.
- З іншого боку, педагоги також можуть бути досвідченими викладачами в школах і проводити тренінги для вчителів та керівників шкіл. Важливо заохочувати професійні контакти й обмін між педагогами у сфері вищої освіти в школах і в інших місцях. Тісний зв’язок між педагогами в обох сферах може сприяти тому, що навчальні програми у вищій освіті зроблені спеціально до потреб професії.
Навчальні програми повинні постійно оновлюватися, щоб надати вчителям відповідних навичок і компетенцій. Дозвольте мені назвати лише три приклади.
- По-перше, протягом останніх двох десятиліть, ми спостерігали швидкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій і цифрових засобів масової інформації, і вчителі повинні бути в змозі ефективно їх використовувати на заняттях із метою забезпечення комп’ютерної грамотності своїх учнів.
- По-друге, викладачі іноземних мов тепер навчають дітей з раннього віку: йдеться не тільки про ефективну комунікацію іноземною мовою, а й про спілкування в різних культурах.
- По-третє, важливо, щоб навчальні програми для початкової підготовки вчителів мали «практичний елемент занять», тобто майбутні вчителі повинні отримувати практичний досвід на ранній стадії їх підготовки для уникнення «Праксис-шоку» щойно вони починають займатися професійною діяльністю.
Учні на всіх етапах системи освіти сьогодні походять із різних верств суспільства і всі вони мають різні набори знань, навичок і здібностей. Вчителі повинні допомогти своїм студентам здобувати навички, які мають вирішальне значення для їх майбутнього успіху, зокрема «уміння вчитися», робота в команді, цифрова грамотність і навички вирішення проблем. Викладання компетенції, таким чином, є складним поєднанням знань, навичок, розуміння, цінностей та поглядів, та їх поєднання може змінюватися залежно від різних національних, регіональних і навіть місцевих умов і, звичайно, в різних секторах системи освіти.
Учителі та педагоги повинні постійно оновлювати свої знання та навички, що робить необхідним безперервне навчання. Освітні установи, в їх ролі роботодавців, повинні гарантувати, що вчителі мають достатньо можливостей для підвищення кваліфікації або для подачі заявок на участь в інших формах навчання поза робочим місцем, які мають відношення до їх повсякденної роботи.
У тексті ви назвали імена видатних педагогів та їх внесок в європейську педагогічну освіту, серед яких Ян Амос Коменський, а в розділі 9 «Академічна мобільність вчителів» ви закликаєте до високого ступеня мобільності для викладачів з метою сприяння міжкультурним цінностям і толерантності. Як вам відомо, Коменський особливо дорогий моєму серцю, оскільки він надає своє ім’я «Програмі Коменського» – підпрограма програми безперервної освіти, яка займається шкільною освітою. Програма Коменського дозволяє вчителям відвідувати тренінги, працювати разом над проектами без кордонів і проводити обмін думками з колегами з інших країн. Завдяки подальшій програмі для освіти і професійної підготовки, з приводу якої в цей час ведуться переговори, вже наявні можливості залишаться і важливою цільовою групою будуть вчителі з різних освітніх сфер: вони будуть мати можливість виїхати за кордон для навчання або тренінгів. Я вірю, що забезпечення таких можливостей є дуже важливим для допомоги вчителям виконувати свою роль у навчанні молодого покоління.
Дозвольте мені зробити висновок. Вчителі є основою всіх сфер освіти. Висококваліфіковані та творчі люди є запорукою майбутнього розвитку Європи: тільки з робочою силою, що здатна думати по-новаторськи, ми відповімо на виклики завтрашнього дня. Все, що нам потрібно – вчителі, які допоможуть громадянам розкрити їх потенціал.
- Тому ми повинні продовжувати інтегрований підхід до освіти: всі рівні освіти повинні бути нерозривно пов’язані один з одним, і вчителі відіграють тут вирішальну роль – від дошкільної освіти та шкільної освіти аж до вищої та середньої професійної освіти і підготовки, а також у навчанні дорослих.
- Ми повинні активізувати обмін передовим досвідом між країнами й університетами та між різними секторами підготовки вчителів. Мобільність і професійний розвиток для вчителів та викладачів педагогічних навчальних закладів є важливими інструментами для полегшення таких обмінів.
- Нарешті, дуже важливо, що ми підтримуємо, якщо не підвищуємо, нинішні рівні інвестицій в освіту педагога, незважаючи на нинішню економічну кризу. Ці інвестиції – це безпосередній внесок у майбутні перспективи розвитку Європи.
На завершення дозвольте побажати вам усіх можливих успіхів у майбутньому.
Доріс ПЕК,
голова Комітету з питань культури та освіти Європарламенту
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело