Члени Колегії Міністерства освіти і науки України розглянули концепцію національно-патріотичного виховання дітей та молоді, стан та проблеми надання психологічної допомоги суб’єктам освіти в умовах АТО на сході країни, наповнення курсу зарубіжної літератури у школі, проведення конкурсу оригінал-макетів підручників для 4-х і 7-х класів та відзначення працівників галузі освіти і науки державними нагородами України.
Міністр повідомив, що відповідно до доручення Уряду щодо запровадження в закладах освіти національно-патріотичного виховання, у Міністерстві розробили Концепцію національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Саме цей документ тривалий час перебував на громадському обговоренні на офіційному веб-сайті Міністерства.
Концепція охоплює як ідеї української спадщини, так і перспективи розвитку гармонійного громадянського суспільства. «Йдеться про виховання громадян України, до якої б національності, етнічної групи, народності вони не належали, адже в них спільне майбутнє – в Україні», – пояснив міністр освіти і науки.
Як повідомив Сергій Квіт, пропозиції та зауваження, що надійшли в МОН за час обговорення, не містять концептуальних заперечень розробленого документа, але в концепції потрібно правильно розставити наголоси. «Не повинно бути протиріч між громадянським та українським суспільством», – підкреслив міністр.
Стосовно пропозиції про залучення до виховання молоді учасників Революції гідності та АТО, які не мають педагогічної освіти, Сергій Квіт повідомив, що Міністерство разом із волонтерськими організаціями вже впроваджує ініціативу, згідно з якою такі люди можуть отримати освіту за такими напрямами підготовки як право, ІТ-технології, а також педагогіки.
Міністр закцентував, що національне-патріотичне виховання – це справа не окремих предметів чи окремих вчителів, а всього навчального закладу, всього суспільства.
Сергій Квіт зазначив, що всі слушні пропозиції від членів Колегії МОН будуть враховані й на основі концепції Національна академія педагогічних наук України розробить план заходів з її виконання та методичні рекомендації, які будуть розглянуті на наступній Колегії МОН.
Академік-секретар відділення психології, вікової фізіології та дефектології Національної педагогічної академії наук України Сергій Максименко розповів про стан та проблеми надання психологічної допомоги суб’єктам освіти в умовах АТО на сході країни.
Зокрема він повідомив, що Інститутом психології імені Г.С. Костюка НАПН України в березні 2014 р. було створено Кризовий центр медико-психологічної допомоги, мета якого полягала, з одного боку, в наданні безпосередньої психологічної допомоги постраждалим унаслідок психотравмівних подій, а з другого – у проведенні психогігієнічної та навчально-методичної роботи серед волонтерів-психологів. Сьогодні Кризовий центр надає допомогу переселенцям із Криму та сходу України.
За словами Сергія Максименка, в умовах розв’язаної проти України гібридної війни робота з надання психологічної допомоги населенню стає одним із найважливіших напрямів забезпечення національної безпеки і потребує законодавчого, нормативно-правового та організаційного врегулювання на загальнодержавному рівні всього комплексу питань, пов’язаних з її виконанням.
За словами Сергія Квіта, недобросовісно написані рецензії змусили членів конкурсної комісії аналізувати їхній зміст, замість того, щоб здійснювати статистичний підрахунок позитивних чи негативних рецензій по кожному із підручників. Такі дії призвели до розбіжностей в оформлені протоколу результатів І етапу конкурсу. «Недобросовісні рецензії ламають всю систему. Серед рецензентів немає розуміння важливості проведення конкурсу та збереження особистої репутації», – підкреслив міністр. «Для того, щоб убезпечити об’єктивність процесу, має бути анонімність серед рецензентів».
Також міністр освіти і науки повідомив, що, незважаючи на залучення до підготовки та проведення конкурсу широкої громадськості, видавців, Громадської ради МОН та інформаційну кампанію щодо прозорості заходу, всі ці дії не дали позитивних результатів.
Водночас заступник міністра освіти і науки Павло Полянський наголосив, що конкурс підручників із самого початку мав прозору та відкриту процедуру. За словами Павла Полянського, всі без винятку дії конкурсу відбуваються в онлайн трансляції, за участю ЗМІ та всіх охочих, а рукописи та понад 3 тисячі експертних висновків на підручники – у вільному доступі.
У зв’язку з порушеннями рецензентами професійної етики та процедури конкурсу, а також технічними помилками в оформлені протоколу, що мали місце під час І етапу конкурсу, члени Колегії вирішили звернутися до вчителів шкіл. Зокрема, беручи до уваги той факт, що конкурс має на меті надати вчителям виняткове право самостійно обирати, за якими підручниками навчати своїх учнів, Колегія МОН вирішила продовжити конкурс до 1 травня 2015 року та внести 13 оригінал-макетів підручників на розгляд педагогів. Члени Колегії також вирішили звернутися до кожного вчителя з проханням відповідально поставитися до вибору підручника.
За інформацією МОН України