27 лютого викладачі та студенти факультету психології СНУ імені Лесі Українки приймали поважного гостя – автора понад 150 наукових і науково-методичних публікацій, посібників, книжок, 50 журналістських статей у провідних газетах і журналах України, кандидата психологічних наук, головного редактора журналів «Практична психологія та соціальна робота», «Обдарована дитина», члена Президії Асоціації політичних психологів України, автора та ведучого передачі «Пізнай себе» на Національному радіо – Олександра Губенка.
Олександр Володимирович уже не вперше відвідує Лесин виш зі своїми науковими доробками. Цього разу гість прочитав лекцію «Теорія політико-психологічних циклів у розвитку суспільства». Цю можливість молодь отримала завдяки завідувачу кафедри загальної і соціальної психології Ларисі Засєкіній і доценту Інессі Філіпповій.
Лектор ознайомив слухачів із основними віхами розвитку економіко-соціологічної думки та циклічними теоріями. Їхня суть полягає в тому, що жодна історична подія не є абсолютно унікальною, адже хід дій і подій через певні проміжки часу з необхідністю повертаються до свого колишнього стану. Розповів про Йозефа Шумпетера – одного з найвидатніших соціологів і економістів минулого сторіччя, який створив оригінальну теорію економічного розвитку, що здійснила глибокий вплив на сучасну соціологію й економічну науку. Значним внеском стала його модель динамічного розвитку, у яку вдало «вмонтовані» інституціонально-соціальні чинники. Такий розвиток, вважав Шумпетер, відбувається в капіталістичній економіці за трициклічною схемою.
Як відомо, у середині 20-х рр. ХХ ст. видатний російський учений-економіст Микола Кондратьєв відкрив три великих цикли коньюнктури світової економіки тривалістю в 50–60 років (у середньому 55 р.), прогноз закінчення останнього з яких збігся з 30-ми роками великої депресії, що виявилася найбільш глибокою економічною кризою в усій історії людства. Точність цього прогнозу вразила світову наукову громадськість, але сама велика депресія, а точніше протиріччя, що нагромадилися в охоплених кризою країнах, вилилися в страшну бійню Другої світової війни. Ще 1939 р. вийшов у світ фундаментальний двотомник Йозефа Шумпетера «Ділові цикли», у якому свою теорію інновацій, створену ще перед Першою світовою війною, синтезував з кондратьєвською теорією в єдину систему циклів різної довжини. Саме синхронізацією кризових фаз різних циклів він пояснив причини великої депресії.
Студенти довідалися, що інтерпретація історії як теорії циклів існувала з давніх-давен, але в XIX ст. знайшла своє систематичне викладення в декількох історіософських концепціях. Предметом розвитку автори циклічних теорій вважають цивілізації – відносно ізольовані культурно-історичні величини, які змінюються в своєму ритмі. До таких цілісних утворень, що різняться одна від одної за своїм характером, відносять єгипетську, китайську, вавілонську, індійську, персидську, староєврейську, грецьку, римську, германо-романську, слов’янську цивілізації.
Теорія життєвих циклів цивілізацій знайшла розвиток у працях англійського історика Арнольда Тойнбі, який вважав, що всесвітня історія представляє собою виникнення, розвиток і занепад відносно замкнених цивілізацій, які виникають і розвиваються як відповідь на виклик навколишнього природного і соціального середовища. На думку Тойнбі, основна роль у пошуках відповідей на виклики, що постійно виникають, належить творчій меншості суспільства. Коли творчий потенціал у меншості вичерпується і суспільство не може адекватно відповісти на черговий виклик, цивілізація починає розвалюватися та занепадати.
Загалом, цього дня юнацтво дізналося багато цікавого та пізнавального, а лекція завершилася дискусією, обміном думок і презентацією книги Олександра Губенка «Як виховати генія або Інвестиція у Вашу дитину». Це принципово новий посібник з розвитку мислення, інтелектуальної креативності та фінансових здібностей дітей різного віку – від 5 до 16 років. Ця книга – одна з перших у вітчизняній педагогіці та психології спроб дати всебічну методику розвитку інтелектуальної обдарованості дитини, яка викладена в доступній науково-популярній формі. Книга одночасно розвивальна й захоплююча. Вона вкрай необхідна для розумового розвитку маленької особистості та підготовки її до дорослого життя і може бути використана у роботі з батьками та їх дітьми, а також фахівцями-педагогами, психологами, вихователями та гувернерами.
Попри всі негаразди, що існують у нашій державі, ми повинні вірити у майбутнє України. Адже наша країна має могутній потенціал – надзвичайно працьовитий, талановитий народ. Сила України в людях, і вони переможуть!
Валентина КОРНІЙЧУК
Фото автора
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело