![](/sites/default/files/styles/width_862/public/field/image/1_32.jpg?itok=EkwYNPIp)
На початку грудня завершився проект психологічної служби Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки «Ми обираємо життя», який був спрямований на профілактику суїцидальної поведінки серед студентів.
Велике значення у профілактиці суїцидальної поведінки має злагоджена робота як спеціалістів психологічної служби, так і викладачів. Роль викладача – надати допомогу в своєчасному виявленні студентів, схильних до суїцидальної поведінки, та первинній профілактиці суїцидальної поведінки. Педагог, часто спілкуючись зі студентами, може побачити ознаки проблемного стану: напругу, агресивність, апатію, аутоагресивну поведінку тощо. Тоді викладач зверне увагу практичного психолога на того чи того студента.
Для того, щоб робота, спрямована на профілактику суїцидальної поведінки серед молоді, була ефективною, необхідно, щоб куратори навчальних груп, викладачі добре володіли інформацією з цієї проблеми, могли помітити студента, у якого відбулися зміни в емоційному стані, надати йому підтримку чи звернутися зі студентом до психологічної служби університету.
З цією метою практичні психологи – Тетяна Кулик, Олена Соломонюк, Ірина Порик, Наталія Пирожко – провели інформаційно-просвітницькі лекції для кураторів та старост навчальних груп, усіх факультетів (інститутів), про те, як розпізнати гострий кризовий стан у студентів і що робити, якщо молода людина висловлює суїцидальні наміри. Викладачі дізналися про причини ризику, ознаки суїцидальної поведінки.
Під час зустрічей педагогічні працівники отримали інформаційні буклети з порадами, як розпізнати молоду особу, яка потерпає від суїцидальних думок.
У рамках проекту протягом листопада працівники психологічної служби провели анонімне опитування серед студентів Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки щодо їх ставлення до проблеми самогубств. Під час дослідження було опитано 500 студентів перших, третіх та п’ятих курсів. Така вибірка була обрана, враховуючи психологічні особливості криз, пов’язаних із навчанням у ВНЗ:
1. Криза першого курсу, або ж криза адаптації до умов навчання у ВНЗ (криза гостріше виявляється, як правило, у приїжджих, зумовлюється не тільки незвичною ситуацією вишівського навчання, але й незвичністю нового місця проживання, не адаптованістю до умов самостійного життя).
2. Криза третього курсу, або ж криза «середини» навчання (найбільш поширена «симптоматика» цієї кризи – розчарування в навчанні загалом, в обраному фаху й у власних перспективах та можливостях. У цей період відбувається справжня втрата сенсу, зокрема сенсу навчання).
3. Криза п’ятого курсу (причина цієї кризи, пов’язана з найсуттєвішими джерелами страхів юнацького віку. Загалом, їх можна інтерпретувати як страх власної нереалізованості передусім у двох важливих сферах: професійній (соціально-статусній) та сімейно-інтимній).
За результатами застосовуваних методик та проведення аналізу отриманих даних було з’ясовано ставлення молоді до проблеми самогубств. Аналіз результатів дослідження показав, що майже всі студенти Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки не потерпають від суїцидальних думок, проте є одиничні випадки підвищення ризику суїцидальної поведінки.
Під час індивідуального психологічного консультування студентів групи ризику практичні психологи помітили, що суїцидальні думки в молоді виникають через порушення стосунків у сім’ї, позитивне ставлення до суїцидальних думок та до смерті, через нерозділене кохання, суб’єктивне відчуття самотності.
Головним превентивним заходом щодо вчинення самогубства постає запевнення молодої особи в тому, що її життя дуже цінне для інших і завжди за будь-яких обставин близьке оточення зрозуміє її.
Багато з тих, хто вдається до самогубства, зовсім не хочуть помирати, у такий спосіб вони хочуть повідомити всім про глибину свого відчаю, спосіб отримання уваги, любові. Як зазначав Г. Отто: «В дев’яти випадках із десяти суїцидальна спроба – це не бажання покінчити з життям, а крик про допомогу».
Тож не будьте байдужими один до одного, намагайтеся стати суттєвою опорою для своїх близьких та допомагайте їм у скрутній ситуації.
Фахівці психологічної служби пропонують безкоштовні індивідуальні консультації психолога для студентів Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.
Індивідуальні консультації проводять за адресою: м. Луцьк,
вул. Потапова, 9, корпус С, каб. 122.
Запис на консультації щодня з 9.00 до 18.00
за телефоном: (0332) 24-15-44 – Тетяна Кулик, Олена Соломонюк, Ірина Порик, Наталія Пирожко.
Психологічна служба
СНУ імені Лесі Українки
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело