У нашому житті ми не все можемо контролювати, але деякі дуже бажані зміни не відбуваються лише тому, що ми, можливо, неправильно ідемо до їх досягнення: або не можемо наважитися, або лінуємося, або чогось дуже боїмося. І виходить так, що щось важливе в цьому житті відкладається роками. Немає часу і сил на своє здоров’я, близьких, подорожі ... А можливо, ми просто не вміємо правильно ставити мету, планувати і контролювати її.
Саме тому 29 жовтня відбувся тренінг «Цілепокладання і тайм-менеджмент», у якому взяли участь третьокурсники СНУ імені Лесі Українки – майбутні соціальні педагоги.
Під час тренінгу учасники змогли краще:
- зрозуміти свої потреби й мотиви в житті та професійній самореалізації;
- відділили соціально бажані «чужі» цілі від своїх власних;
- засвоїли основні критерії ефективної постановки та досягнення цілей;
- усвідомили, що заважає, відволікає від досягнення цілей і як з цим боротися;
- на основі отриманих на тренінгу знань і навичок поставили власну мету, визначили, що дійсно важливо для неї, спланували чіткі кроки до її досягнення.
Молодь захопилися можливістю засвоїти принципи ефективного управління часом, отримати практичні навички його планування з огляду на важливість завдань, близьких і далеких перспектив.
Ведуча тренінгу – кандидата психологічних наук Тетяни Кулик – наголосила на тому, щоб мета була досягнута, слід навчитися правильно її формулювати, а процес правильної постановки мети досить важкий. Для цього передусім потрібно знати принципи цілепокладання – критерії, яким має відповідати якісне формулювання мети.
У міжнародній тренінговій практиці прийнятим є опис цілей за принципами «SMART» – від перших літер англійських слів:
•Specific – конкретність – формулювання мети має бути чітким і зрозумілим для того, кому вона призначена, не викликати додаткових запитань, мати чітку практичну спрямованість;
•Measurable – вимірність (інструментальність, діагностичність) – відображає вимогу вказування норм припустимого результату, що дає змогу оцінити міру його досягання і підібрати відповідний інструмент діагностування;
•Achievable – досяжність мети відображає очевидність шляху її реалізації;
•Realistic – реалістичність указує на загальну можливість її реалізації з урахуванням наявних можливостей суб’єкта, умов і засобів;
•Time-bound – термін реалізації означає обов’язкове планування необхідного часу досягання поставлених цілей.
Відповідно до зазначених чинників і принципів постановки мети можна визначити такі правила цілепокладання:
1. Формулювання мети рекомендують завжди розпочинати з активного дієслова (зокрема з питання: Що зробити?), що відображає передбачуваний процес досягання мети (купити, побудувати, написати тощо). Крім того, бажано використовувати конкретні дієслова (купити – конкретніше, ніж отримати).
2. Далі має бути вказано бажаний результат діяльності (відповідь на запитання: Що? Кого? Для чого?): купити будинок, написати дисертацію, щоб отримати науковий ступінь.
3. Бажаними компонентами формулювання мети також мають бути посилання на необхідні засоби (відповідь на запитання: Чим? За допомогою чого? Кого?), умови (Як? Де? Куди? Коли?), а також передбачувані норми досягання потрібного результату (За який час? З якою швидкістю? З якою кількістю помилок? В якому обсязі?).
Чим конкретніша ціль, тим більше складників має містити її формулювання. Як правило, процес постановки мети розпочинається з висунення загальної мети (бажаного результату, вираженого в загальних поняттях), а далі відбувається її поступове прояснення і конкретизація (формулювання мети – від загальної до конкретної).
Тетяна КУЛИК,
кандидат психологічних наук,
практичний психолог
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело