![](/sites/default/files/styles/width_862/public/field/image/dsc01709.jpg?itok=RCiL73Kn)
Будь-яке навчання, особливо вишівське, справа не з легких. Однією з найважливіших передумов успішної навчальної діяльності першокурсників є їхня своєчасна адаптація до умов навчання у ВНЗ. Перший курс може стати точкою опори для студента, а може призвести до різних деформацій у поведінці, спілкуванні та навчанні, адже саме на першому курсі формується ставлення молодої людини до навчання, майбутньої професійної, самореалізації. Нерідко процес соціально-психологічної адаптації першокурсників протікає стихійно. Водночас не всі студенти, потрапляючи в атмосферу вишу, здатні швидко адаптуватися. Звідси виникає необхідність удосконалити процес адаптації вчорашніх школярів до університетського життя.
Для цього психологічна служба СНУ імені Лесі Українки на початку навчального року реалізовує проект «Адаптація першокурсників до умов навчання у Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки».
Протягом вересня практичні психологи Олена Соломонюк, Ірина Попик, Наталія Пирожко провели інформаційно-просвітницькі лекції на всіх факультетах (інститутах) студентам І курсу для кращої адаптації до умов навчання в університеті. Під час міні-лекцій студенти-першокурсники дізналися про особливості навчання, отримали психологічні поради, як краще пристосуватися до нового колективу студентської групи, умов проживання, як налагодити контакт з одногрупниками. Практичні психологи наголосили на тому, що слід уже зараз зосередитися на успішному складанні першої сесії і пам’ятати, що підготовка до неї розпочинається з першого заняття. Для кращого засвоєння інформації на факультетах (інститутах) були розповсюджені інформаційні буклети «Довідник для студента» та флаєри психологічної служби.
Для психологічної діагностики адаптації цьогорічних першокурсників до умов навчання у Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки з 21 до 30 вересня проводили психологічне анкетування. Під час діагностичного етапу проекту з’ясувалося чимало питань, які є значущими для подальшої ефективної адаптації студентів, як-от: свідомість вибору навчального закладу, вплив оточення на зроблений студентом вибір, побажання щодо покращення навчальної діяльності, сформованість чи несформованість почуття відповідальності за власну успішність у навчанні.
За результатами анкети було з’ясовано, що 28 % студентів навчаються в університеті, тому що в майбутньому хочуть добре заробляти, 18 % осіб уважають, що без диплома не можна влаштуватися на роботу.
Для покращення навчальної діяльності студенти хотіли б, щоб у них був кращий матеріальний рівень життя (25%) та щоб викладачі більш доступно читали лекції (12%).
25 вересня відбувся психологічний тренінг «Адаптація студентів-першокурсників до освітнього закладу та навчального середовища в університеті», в якому взяли участь студенти І курсу інституту філології та журналістики. Захід був зорієнтований на виховання корпоративного духу в молоді, формування системи цінностей, що панує в університеті. Ведуча тренінгу – начальник психологічної служби, кандидат психологічних наук Тетяна Кулик – розповіла учасникам про такі аспекти адаптаційного процесу: що головне в навчальному процесі, а що вторинне; як знайти своє місце в групі та порозумітися з викладачами; як не захлинутись у бурхливому потоці інформації. За допомогою ігрових вправ молоді люди мали змогу навчитися формувати позитивний образ першокурсника; знайти ефективні моделі поведінки в студентському середовищі; вибрати оптимальну стратегію навчання та засоби впливу на результативність й ефективність навчання; підвищити мотивацію до навчання.
Дуже важливим процес адаптації до навчання у вищому навчальному закладі є для осіб, які приїхали на навчання з інших міст. Особливо складним він є для тих, хто приїхав зі Сходу України та Криму, адже в них змінюється не лише темпоритм життя, а й умови проживання, коло друзів, знайомих тощо. Саме тому такі студенти були запрошені на консультацію до психологічної служби. Усім охочим практичні психологи розповіли про те, що новий етап життя приносить і розкриває нові можливості для професійного, особистісного зростання, відкриває нові горизонти взаємодії та спілкування з новими друзями. Психологи наголосили студентам на тому, що вони не самотні й у будь-який момент можуть звернутися за мудрою порадою до деканату факультету (інституту), кураторів, викладачів, а працівники психологічної служби радо й охоче допоможуть знайти вихід зі скрутних ситуацій.
Психологічна служба бажає всім першокурсникам успіхів у навчанні, натхненного оволодіння професією, яскравого студентського життя і незабутніх днів у Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки!!!
Тетяна КУЛИК,
начальник психологічної служби
При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело