Нещодавно мала нагоду доторкнутися до докладного аналітико-психологічного розгляду феноменології депривації, оскільки виступила рецензенткою дисертаційної роботи аспірантки нашої кафедри Наталії Шмарової «Економічна депривація як чинник фрустрованості потенційних мігрантів». Разом із опонентками – докторкою психологічних наук, професоркою, ректоркою Мукачівського державного університету Тетяною Щербан, докторкою психологічних наук, професоркою, завідувачкою кафедри теоретичної психології Львівського державного університету внутрішніх справ Зоряною Ковальчук, рецензенткою, докторкою психологічних наук, професоркою кафедри педагогічної та вікової психології ВНУ імені Лесі Українки Жанною Вірною позитивно констатували, що дисертація вельми актуальна та корисна для сучасної вітчизняної психології.
Розлогому науково-психологічному теоретико-емпіричному аналізу було піддано проблеми міграційної активності населення, яке через кризові й екстремальні умови воєнного часу здійснює внутрішні та зовнішні міграції. Дисертанткою стверджено, що кризово-конфліктна сутність війни, матеріальне зубожіння, руйнація ціннісно-особистісних систем розбалансовують афективну сферу людини, стимулюють її до пошуку та віднайдення нових шляхів і траєкторій своєї подальшої життєдіяльності. Розроблено цікавий і корисний «Ревіталізаційний тренінг фрустраційної толерантності потенційних мігрантів», який авторка перекладає англійською, польською, німецькою, італійською мовами, якими вільно володіє.
Імпонує, що дисертація виконана на базі кафедральної науково-дослідної лабораторії «Психогенеза особистості» та є гідним поповненням доробку наукової школи «Ревіталізація психогенези депривованої особистості» доктора психологічних наук, професора, завідувача кафедри педагогічної та вікової психології Ярослава Гошовського, який і був науковим керівником цієї праці. У час війни Волинська психологічна парадигма поповнюється цікавими науковими дослідженнями, які мають і теоретичне значення, і реальну практичну значущість.
Оксана ІВАНАШКО,
кандидатка психологічних наук,
доцентка кафедри педагогічної та вікової психології