![економісти](/sites/default/files/styles/width_862/public/2023-10/1_1.jpg?itok=Vg6787Hv)
17 жовтня 2023 року на кафедрі обліку і оподаткування відбулася гостьова лекція для здобувачів освіти другого магістерського рівня в межах освітньої компоненти «Організація обліку, контролю, аналізу і оподаткування» та першого бакалаврського рівня в межах освітньої компоненти «Вступ до фаху». Власними думками та професійним судженням щодо питань упровадження комплаєнсу вітчизняними бізнес-структурами поділилася професорка кафедри обліку і аудиту ЛНТУ Ірина Бабіч, яка має досвід роботи в органах ДПС і в сфері аудиту.
Тема впровадження в практику діяльності національних підприємств інструментарію комплаєнсу актуальна та неоднозначна щодо механізмів і процедур. Здобувачі освіти отримали початкові знання, проте їм було переконливо донесено ступені вагомості й ризиковості в разі прийняття чи не прийняття філософії комплаєнсу у власному бізнес-мисленні, а в майбутньому – у практичній діяльності. Знання, отримані в університеті, формують базис, своєрідний каркас, від міцності якого залежатиме рівень пофесійної придатності в майбутньому.
![економісти](/sites/default/files/inline-images/2_69.jpg)
«За безпеку треба платити, за її відсутність – розплачуватися». Це відоме висловлювання Вінстона Черчилля прозвучало на лекції як заклик не бути байдужими до інноваційних технологій бухгалтерського обліку, контролю й аудиту, яких, як повітря, потребує сучасний вітчизняний бізнес, особливо в сьогоднішніх умовах воєнного стану.
Методологія комплаєнсу стає нормою у вітчизняних підприємствах. У сучасному бізнес-середовищі питання формулюють НЕ «Чи потрібен нам комплаєнс?» і НЕ «Що таке комплаєнс?». Питання ставлять із позиції вибору та впровадження кращих зарубіжних практик комплаєнсу в усіх його видах і проявах, адаптованих до національних особливостей ведення бізнесу, нормативно-правового забезпечення, корпоративної культури й етики.
![економісти](/sites/default/files/inline-images/3_67.jpg)
На лекції докладно розглянуто дві групи комплаєнсу. Перша включає види, потрібні для будь-якого суб’єкта господарювання, зокрема: антикорупційний комплаєнс; податковий комплаєнс; корпоративний комплаєнс; трудовий комплаєнс. Друга – види комплаєнсу, які рекомендовано впроваджувати залежно від специфіки здійснення підприємницької діяльності: комплаєнс у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, що одержані злочинним шляхом; комплаєнс у сфері протидії фінансування тероризму; комплаєнс у сфері фінансової та банківської діяльності; комплаєнс у сфері інтелектуальної власності й інновацій; екологічний комплаєнс; антимонопольний комплаєнс; страховий комплаєнс; комплаєнс у сфері ринку цінних паперів; комплаєнс у сфері лістингу та бірж.
Лекторка Ірина Бабіч окреслила основні чинники потреби податкового комплаєнсу. По-перше, сучасні умови воєнного стану в Україні, безумовно, суттєво вплинули на бізнес, можливість сплати податків і зборів. По-друге, зміни до Податкового кодексу України, що запроваджують або тотальні пільги для платників, або їх неочікуване скасування, посилюють високий ризик діяльності для українського бізнесу. По-третє, економічне середовище нестабільне, що зумовлено наявністю таких податкових ризиків, як-от: корупція, офшори, пільги, недоїмка, тіньова економіка, недосконала податкова термінологія та неякісне податкове законодавство, фіктивні підприємства й ухилення від виконання свого конституційного обов’язку по сплаті податків. Такі ризики загрожують податковій безпеці України, є причиною недонаповнення державного бюджету, ставлять під загрозу майбутні процеси з відновлення економіки та досягнення стабільності після Перемоги.
![економісти](/sites/default/files/inline-images/4_57.jpg)
Комплаєнс у сфері оподаткування, на переконання лекторки, сприятиме дотриманню податкової культури і державними органами, і платниками податків, що може зупинити незворотні наслідки і для самої держави, і для платників податків. Запобігання цим негативним наслідкам – завдання ефективної системи податкового комплаєнсу як елементу податкової безпеки України.
Лекція завершилася короткими підсумковими тезами щодо актуальності для вітчизняного бізнесу висвітленої теми податкового комплаєнсу, розуміння якої надасть можливість набути нових нестандартних компетентностей здобувачами освіти спеціальності 071 Облік і оподаткування. Набуті компетентності дозволять у майбутньому, під час практичної діяльності, сформувати власну стратегію комплаєнс-системи для запоруки безпечного та прозорого ведення бізнесу.
Ірина САДОВСЬКА,
професор, завідувач кафедри
обліку і оподаткування