Упродовж останніх семи років кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогічної та вікової психології Наталія Вічалковська проводить для сімей із усієї Волині «Школу батьківства», розкриваючи для вдячних слухачів особливості й тонкощі антидеприваційних форм сімейного виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківської опіки.
Нещодавно на базі лабораторії «Психогенеза особистості» відбулося цікаве й потрібне чергове заняття з тими сім’ями, які наважуються взяти на себе відповідальність за долю чужої дитини, щоб надати їй статусу своєї, рідної та найдорожчої.
Через механізми всиновлення/вдочеріння, створення прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу суспільство намагається гармонізувати соціальну екзистенцію дітей-сиріт, увести їх у нуклеарну сім’ю, позбавити численних обмежень розвитку. Саме тому психологічна підготовленість потенційних прийомних батьків, які прагнуть виховувати дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, постає дуже важливим компонентом цих надзвичайно складних і відповідальних процесів.
Координатором заняття-зустрічі була провідний спеціаліст обласного Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Вікторія Чупова, яка висвітлила і загальнометодологічні, і конкретні прикладні аспекти функціонування прийомних сімей.
Під час заняття спільними зусиллями розглянуто низку найтиповіших кризових і конфліктних ситуацій, що постають унаслідок налагодження взаємодії з прийомними дітьми; проаналізовано та запропоновано моделі психореабілітаційної допомоги і супроводу.
Заняття закінчилося, проте ніхто не бажав розходитись, адже такі глибокі й щемні моменти усвідомлення спільної соціальної та психологічної відповідальності за подальшу успішну долю знедолених дітей потребували щирого і безпосереднього міжособистісного спілкування.
Дарія ГОШОВСЬКА,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри педагогічної та вікової психології,
голова Волинського відокремленого підрозділу
Асоціації політичних психологів України