У виданні відображено результати колективної наукової співпраці таких науковців: доктора економічних наук, професора Володимира Лагодієнка, доктора економічних наук, професора Костянтина Павлова, доктора економічних наук, професора Олени Павлової та доктора економічних наук, доцента Ганни Саркісян.
У монографії висвітлено зміст, значення, передумови формування та сегментацію регіональних ринків туристичних послуг, надано загальну характеристику і класифіковано туристичні послуги, з’ясовано роль та особливості гастрономічного туризму в структурі регіональних туристичних ринків.
Узагальнено теоретико-наукові засади змісту і значення ринку туристичних послуг, конкретизовано його функціональну приналежність, класифіковано види. Обумовлено позицію формування регіональних туристичних ринків на основі їхніх територіальних відмінностей залежно від приналежності, масштабності, заселення, транскордонного походження, характеру і способу господарювання, релігійних та етнічних традицій народу. Усвідомлено розуміння туристичного попиту і його закономірностей, окреслено чинники впливу на нього.
До узагальнених чинників слід зарахувати комплексні та економічні. Наукове тлумачення регіональних туристичних ринків та їх функціонального призначення є доволі неоднорідним, малодослідженим і потребує конкретизації своєї об’єктивності, не зважаючи на представлені наукові доробки значної кількості науковців і дослідників. До уваги взято широкий спектр ознак, які виокремлюють і диференціюють складники у структурі регіональних ринків туристичних послуг, серед яких: економічні особливості соціальної та економічної згуртованості, інноваційного забезпечення, показники туристичного ринку, рівень розвитку малого й середнього бізнесу, рівень фінансової сомодосконалості, рівень розвитку інфраструктури та схеми її розвитку, ефективність ринку праці, рівень якості умов довкілля і раціонального природокористування, рівень соціального захисту, доступність медичного обслуговування.
Визначено позитивні та негативні наслідки туризму регіону, як секторального процесу, в результаті чого синхронізовано дії держави у вигляді опосередкованого, стримуючого та стимулюючого підходів до пожвавлення туристичної активності. Деталізовано існуючі ризики на регіональних ринках туристичних послуг, до яких належать суспільно-політичні, економічні, адміністративні та регіональні.
Виділено основні суб’єкти туристичного ринку. Кожен із зазначених суб’єктів характеризується системною взаємодією з іншим та утворенням структури функціонування ринку туристичних послуг загалом.
Олена ПАВЛОВА,
доктор економічних наук, професор,
завідувач кафедри економіки та природокористування