Практичний психолог відділу молодіжної політики та соціальної роботи, кандидат психологічних наук Тетяна Кулик провела для членів студентського самоврядування факультету інформаційних технологій і математики тренінг «Психологічна допомога для молоді: як, де, коли». Захід відбувся 10 січня у просторі «Плюс Плюс ++» Волинського національного університету імені Лесі Українки.
Діяльність студентської ради спрямована на підтримку та допомогу студентам, удосконалення навчально-виховного процесу, сприяння зростанню у молоді соціальної активності. Тому отримані під час тренінгу знання та навички молоді люди зможуть використати для надання психологічної допомоги однокурсникам.
На початку заходу Тетяна Кулик розповіла присутнім про ключові принципи в психологічній підтримці однолітків, як-от: ДИВИТИСЬ, СЛУХАТИ, НАПРАВЛЯТИ й навела приклади того, як молодь може їх використовувати:
«ДИВИТИСЬ означає дивитися на ситуацію, щоб побачити, чи вона безпечна; визначити, яка допомога потрібна, як ви можете або не можете допомогти, чи БЕЗПЕЧНО для вас допомагати. ДИВИТИСЬ означає розуміти ситуацію людини, якій ви намагаєтеся допомогти. Як вона реагує? Який тип безпечної та ефективної підтримки потребує?
СЛУХАТИ стосується того, як ми спілкуємося, й означає наше активне слухання. Активне слухання – це більше ніж слухати вухами. Це й наша мова тіла та зоровий контакт.
НАПРАВЛЯТИ означає допомогти іншим отримати доступ до потрібної підтримки. Це можуть бути дорослий, якому довіряють (наприклад, куратор чи соціальний працівник), фахівець із служби психологічної підтримки чи волонтерської організації. Важливе при цьому встановлення зв’язку з тим, хто може допомогти одноліткові, з яким ви контактували. Це означає, що вам потрібно знати, з ким ви можете зв’язатися у вашому районі, перш ніж надавати допомогу».
Студентів зацікавила вправа, коли потрібно було робити вигляд, ніби вони слухають, але насправді не слухати. Після її завершення учасники тренінгу узагальнили типові прояви мови тіла, коли людина не слухає, як-от: схрещені на грудях руки, погляд убік чи вниз, закочування очей, зітхання, метушня, постукування пальцями або ногами, перебивання співбесідника або відволікання його рухами. Обговорили те, як саме вони розуміють, чи їх уважно слухають, чи ні.
Корисним для учасників тренінгу було дізнатися про поняття самодопомоги та визначити стратегії самодопомоги або турботи про себе, шляхи підтримки. Тренерка попросила кожного студента подумати про те, що робить їх щасливими, що «наповнює їхню внутрішню чашу» після напруженого періоду. Наприклад, прогулянка, прослуховування музики, заняття спортом, час із другом, читання книги, приготування смачної їжі. Студенти, зі свого боку, по черзі розповіли, що їм подобається робити. Тетяна Кулик зауважила, що «турбота про себе – це особисті стратегії, які допомагають людям відчувати себе щасливими і розслабленими».
Після завершення заходу учасники подякували Тетяні Миколаївні за тренінг й узагальнили, що нового вони дізналися, як-от:
- що таке психологічна підтримка однолітків;
- що робити, якщо комусь потрібна більша підтримка ніж вони можуть надати;
- як саме допомагати одноліткам відчувати себе спокійніше і полегшити стрес у складній ситуації;
- про стратегії самодопомоги, які пов’язані з механізмами підтримки;
- отримали знання, які зможуть використовувати для підтримки людей, що перебувають у стані стресу;
- навчилися прийомам активного слухання, як саме проявляти увагу до людини та її потреб.
Відділ молодіжної політики
та соціальної роботи