У вересні вийшов друком перший том журналу Ради Європи за 2021–2022 роки, присвячений аналізу кращих практик зі сприяння академічної доброчесності в закладах вищої освіти Європи. Поряд із Університетом Осло (Норвегія), Університетом Гронінгена (Нідерланди), Технічним університетом Молдови, Університетом Чорногорії в розділі «Успішні практики» розміщена інформація про діяльність ВНУ імені Лесі Українки щодо інституціоналізації академічної доброчесності та її впливу на розвиток університетської спільноти.
Це видання Ради Європи стало підсумком міжнародної конференції, яка відбулася торік 7 грудня в Страсбурзі (Франція) і зібрала понад 100 учасників із Франції, Нідерландів, Норвегії, України, Молдови, Чорногорії. Під час заходу відбулося нагородження Волинського національного університету імені Лесі Українки, єдиного закладу вищої освіти з України, у номінації «Забезпечення якості освіти» від Департаменту освіти Ради Європи.
Кожна з відзначених Радою Європи практик академічної доброчесності була оцінена за шістьма критеріями: участь стейкхолдерів, система цінностей, результативність, ефективність, відтворюваність і сталість. До основних здобутків Лесиного університету в цьому напрямі зараховано участь у проєкті Academic IQ (що впродовж 2020–2022 рр. реалізувався в Україні Американськими Радами з міжнародної освіти за сприяння Посольства США, Міністерства освіти і науки України та Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти); ухвалення Кодексу академічної доброчесності; створення Комітету з етики наукових досліджень; розробку правил для запобігання й виявлення академічного плагіату; успішну роботу вебсайту з питань академічної доброчесності; проведення Тижня академічної доброчесності, семінарів, воркшопів; розробку відповідних навчальних дисциплін для підвищення обізнаності університетської спільноти з питань академічної доброчесності тощо.
У статті зазначено, що уже кілька років поспіль концепція академічної доброчесності реалізується в Лесиному університеті системно та послідовно. Її інституційним забезпеченням є Закон України «Про освіту», Етичний кодекс ученого України, Рекомендації щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Проєкт сприяння академічній доброчесності в Україні» (SAIUP) тощо.
Реалізація політики академічної доброчесності в Університеті охоплює три цільові групи – адміністрацію, викладачів, студентів – у напрямі імплементації фундаментальних принципів академічної доброчесності ICAI (ICAI – International Center for Academic Integrity – Міжнародний центр з академічної доброчесності) в Україні, розвитку якісного демократичного студентозорієнтованого освітнього й наукового середовища, що ґрунтується на дотриманні етичних принципів, прозорості та доброчесності усіх учасників освітнього й наукового процесів. Фундаментальні цінності Міжнародного центру з академічної доброчесності, які Університет взяв на озброєння під час реалізації політики академічної доброчесності, – це чесність, довіра, справедливість, повага, відповідальність і мужність.
Стейкхолдери ВНУ імені Лесі Українки активно залучені до практики академічної доброчесності. За результатами опитування, проведеного в межах проєкту Academic IQ Initiative (2021 р.), 89 % університетської спільноти бере участь у забезпеченні академічної доброчесності.
Основні результати політики академічної доброчесності у Волинському національному університеті імені Лесі Українки – підвищення якості навчання, викладання, наукового середовища та формування ціннісного фундаменту для подальшого розвитку закладу вищої освіти в Україні та на міжнародній арені.
Людмила ЄЛІСЄЄВА,
проректор з науково-педагогічної роботи
та міжнародної співпраці