Запровадження в Україні воєнного стану зумовлює приведення у відповідність окремих законодавчих актів з метою підтримання економіки. Верховна Рада України прийняла Закон України № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», згідно з яким на український бізнес чекають нововведення у багатьох сферах оподаткування. Зміни стосуються адміністрування податку на додану вартість, оптимізації податкового навантаження першої та другої груп платників єдиного податку, єдиного соціального внеску, порядку надання благодійної допомоги, проведення фактичних перевірок та ін.
Родзинкою Закону, безумовно, є можливість запровадження спрощеної «з особливостями» системи оподаткування, яка пердбачає встановлення ставки єдиного податку у розмірі 2 % від доходу. На такі умови вже з 1 квітня 2022 року на період воєнного стану можуть перейти усі суб’єкти господарювання, незалежно від того, на якій системі вони попердньо перебували. Проте Державна податкова служба України наголошує, що обрання спрощеної системи оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 % «є правом, а не обов’язком». На нашу думку, такі умови є оптимальним варіантом для платників єдиного податку третьої групи. Основна причина полягає у тому, що база оподаткування є незмінною, а зменшуватиметься лише ставка податку. Для інших категорій платників податків, на нашу думку, рішення про перехід на запропоновану систему оподаткування потрібно приймати виважено, враховуючи специфіку ведення підприємницької діяльності, здійснивши аналіз фактичних показників і прогноз майбутніх результатів.
До прикладу, для підприємства-загальносистемника, для якого базою оподаткування є прибуток, одні й ті ж операції з продажу товарів і надання послуг можуть одночасно увійти у розрахунок фінансового результату в першому кварталі та доходу у другому, якщо реалізація й оплата відбулися у різні податкові періоди. Сумнівною є перспектива переходу і для платників єдиного податку четвертої групи. Як відомо, база оподаткування для виробників сільськогосподарської продукції залежить від категорії та оцінки земельних ділянок, розраховується на поточний рік і сплачується щомісяця рівними платежами. Зрозуміло, що для таких підприємств, як і для загальносистемників, немає єдиної правильної відповіді. Потрібно врахувати можливі обсяги реалізації та порівняти суми розрахованого і прогноз можливого податку.
Слід відзначити, що, на відміну від «класичної» спрощеної системи, єдиний податок сплачуватиметься до бюджету щомісячно, авансовими платежами. І тому платникам-спрощенцям, які скористалися можливістю переходу, слід врахувати невеликий проміжок часу між кінцевими термінами сплати єдиного податку за перший квартал та авансового внеску за квітень – 20 і 15 травня 2022 року. Це потрібно врахувати у плануванні грошових потоків на травень з метою уникнення касових розривів.
У разі прийняття рішення про перехід на запропоновані державою зміни, платникам слід подати засобами електронного зв’язку стандартної форму заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. Зазначимо, що дія Закону не поширюється на оподаткування самозайнятих осіб.
У межах діяльності навчально-наукової лабораторії «Consulting LAB» проведені онлайн-консультації на тему зміни у законодавстві у період воєнного стану. З повною версією консультацій та іншими корисними відео можна ознайомитися на нашому ютуб-каналі за посиланням:
Співробітники Consulting LAB і магістри спеціальності 071 Облік і оподаткування з використанням усіх можливих онлайн-ресурсів продовжують індивідуальне консультування підприємців і допомагають прийняти оптимальні рішення.
Юлія ГРУДЗЕВИЧ,
доцент кафедри обліку і оподаткування,
керівник навчально-наукової лабораторії «Consulting LAB»