Заходи, що вже реалізовані Україною
На сьогодні Україна вже заарештувала, зокрема заочно, велику кількість літаків, що належать авіакомпаніям рф, які здійснювали регулярні пасажирські та вантажні перевезення. Накладення арешту дасть змогу обмежити польоти літаків у світі, зокрема до європейських країн.
Водночас уже на етапі досудового розслідування встановлено, що наразі понад 50 авіакомпаній росії здійснювали та продовжують здійснювати регулярні авіаперевезення до окупованого Криму з порушенням норм українського законодавства.
Довідково. З березня 2014 року Україна закрила повітряний простір над Кримом через неможливість здійснювати нагляд за безпекою польотів при організації повітряного руху, а також гарантування безпеки польотів. Офіційно припинено роботу всіх аеропортів півострова.
Заходи, що вже реалізовані Європейським Союзом
Згідно зі змістом Регламенту Ради ЄС 2022/328 від 25.02.2022 р. для росії заборонено продавати, прямо чи опосередковано, товари й технології для використання в авіації чи космічній сфері незалежно від того, чи зроблені вони в ЄС. Ідеться, зокрема, і про літаки. Товари не можна доставляти фізичним і юридичним особам у росії та для використання в росії. Також заборонено прямо чи опосередковано страхувати чи перестраховувати ці товари. Не можна проводити інспекцію, ремонт, модифікацію в літаках чи їх компонентах. Постачання товарів і деталей можуть продовжуватися до 28 березня 2022 року. Однак лише за контрактами, укладеними до 26 лютого 2022 року, йдеться в документі.
«Заборона на продаж усіх літаків, запчастин та обладнання російським авіакомпаніям погіршить один із ключових секторів економіки Росії й транспортне забезпечення країни, оскільки три чверті нинішнього комерційного повітряного флоту Росії були побудовані в ЄС, США та Канаді», – йдеться в офіційному журналі ЄС.
За попередніми оцінками, понад 82 % літаків російських пасажирських авіакомпаній – імпортні. Водночас важливо зазначити, що близько 90 % літаків російських компаній належать лізинговим компаніям зі США та Європи.
Уведення в дію таких санкцій у найкоротший час паралізує російську громадянську авіацію майже повністю. Виняток – експлуатація вітчизняних літальних засобів, виготовлених у СРСР.
Не менш важливий аспект у громадянській авіації – страхування відповідальності перед третіми особами, а це мільярди російських рублів на кожен політ. Без страхового покриття літаки не зможуть піднятись у повітря.
Важливе також питання регулярного та вчасного технічного обслуговування літальних транспортних засобів. Якщо експлуатант літального транспортного засобу не може отримати запчастини та сервіс, лізингодавець вимагає повернути транспортний засіб для попередження втрати в ціні. У випадку повернення літаків іноземним лізингодавцям через неможливість технічного обслуговування їх власники зазнають відчутних збитків. Літаки, які належать європейським і американським лізингодавцям, повинні бути повернуті до власників упродовж календарного місяця. Літальні апарати, що належать російським лізинговим компаніям, повинні зупинитися в міру того, коли їм знадобляться запчастини, які офіційно взяти буде ніде.
Протидія російської федерації направленим на неї санаційним заходам із боку України та Європейського Союзу
Росія хоче націоналізувати іноземні літаки, що перебувають у використанні власних компаній. На цей крок вони йдуть у відповідь на санкції, «закрите небо», вимогу лізингодавців повернути літаки та початок арештів їх бортів за межами рф. Таке рішення ухвалив місцевий регулятор Росавіація.
Так, у документі йдеться, що Росавіація рекомендувала авіакомпаніям у терміновому порядку подати заявку на прописку в Держреєстрі всіх іноземних літаків, зареєстрованих в іноземних реєстрах, зокрема лізингових. Тобто російське авіауправління зробило черговий крок, направлений на націоналізацію іноземних літаків.
Водночас «Росавіація» випустила термінову телеграму щодо контролю доступу до технічної документації на іноземні літаки. Вона попросила авіакомпанії взяти під особливий контроль доступ до архівів технічної документації на літаки в лізингу та на іноземній реєстрації.
Після цього 02.03.2022 року в Мінтрансі рф на черговій нараді обговорено можливість націоналізації іноземних літаків. Такий підхід для розв’язання зазначеної проблеми розглядався як «можлива відповідь» на заборону постачання нових літальних апаратів із країн Європейського Союзу, а також розрив договорів лізингу, за якими багато повітряних суден використовуються російськими авіакомпаніями.
Резюмуючи, можемо констатувати, що злочинні діяння Росії, направлені на знищення України, вкрай негативно відіб’ються на авіації російської федерації. І це лише початок. На нашу думку, у відповідь на нахабність росії Україна, Європейський Союз й інші партнери – цивілізовані держави світу реалізують низку заходів із націоналізації літальних транспортних засобів рф.
Костянтин ПАВЛОВ,
завідувач кафедри підприємництва і маркетингу,
доктор економічних наук, професор