У межах угоди про співпрацю між кафедрою педагогічної та вікової психології, кафедрою фізичної терапії та ерготерапії Волинського національного університету імені Лесі Українки та комунальним закладом «Луцький навчально-реабілітаційний центр Луцької міської ради у Волинській області» на завершальному етапі – робота дослідно-експериментального майданчика «Психолого-педагогічна корекція та фізична терапія дітей з особливими освітніми потребами».
Для розвитку особистісного потенціалу дитини з особливими освітніми потребами необхідні зусилля не тільки держави і міжнародних громадських організацій, але й суспільства загалом і кожної людини зокрема.
На сучасному етапі розвитку українського суспільства гуманізація функцій освіти передбачає актуалізацію можливостей особистості учня як суб’єкта педагогічного процесу, здатного до саморозвитку, вільного вибору свого життєвого шляху. Це потребує певних змін в організації освітнього процесу в закладах освіти.
Особливої актуальності набуває це в роботі з дітьми з особливими потребами, що передбачає створення для них умов участі у соціальному й економічному житті через оволодіння певним обсягом знань, умінь і навичок в умовах спеціально організованого освітнього процесу, органічно поєднаного з іншими формами реабілітації й інтеграції в суспільство. Для цього потрібен комплекс корекційних заходів, спрямованих на відновлення здібностей дитини до побутової, суспільної майбутньої професійної діяльності згідно з її потребами, колом інтересів, рівнем домагань із урахуванням прогнозованого потенціалу її соматичного стану, психофізіологічної витривалості, соціального статусу і реальних можливостей соціального середовища.
Результат цієї роботи – видання за однойменною назвою навчально-методичного посібника «Психолого-педагогічна корекція та фізична терапія дітей з особливими освітніми потребами». Важливо, що співавторами посібника є чимало педагогів, які залучені до експериментальної роботи і які представили свої апробовані програми з психологічної та педагогічної корекції й фізичної реабілітації.
За час діяльності дослідно-експериментального майданчика (2017–2022 рр.) на базі навчально-реабілітаційного центру низка студентів факультету психології пройшли виробничу та педагогічну практику, проводили діагностичну роботу й апробацію корекційних програм, які лягли в основу їхніх курсових і магістерських проєктів. А головне – здобули неоцінний досвід практичної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Михайло КОЦЬ,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри педагогічної та вікової психології,
заступник декана факультету психології з виховної роботи,
науковий консультант програми дослідно-експериментальної роботи
з теми «Психолого-педагогічна корекція та фізична терапія дітей
з особливими освітніми потребами»
на базі КЗ «Луцький навчально-реабілітаційний центр
Луцької міської ради»